Ελάχιστα πράγματα πλήττουν την εμπιστοσύνη των γονέων με παιδιά με ΔΕΠΥ περισσότερο και γρηγορότερα από τα συνεχή ψέματα των παιδιών τους. Και με αυτό, δεν εννοούμε τα αθώα που λένε όλοι οι άνθρωποι κάπου – κάπου, αλλά τα συνεχή ψέματα των παιδιών που προκαλούν συγκρούσεις και δυσκολίες.
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δεν είναι ότι δεν είναι ειλικρινή. Απλά είναι θύματα των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ. Η μητέρα του Barry για παράδειγμα, του ζητάει να επιστρέψει αμέσως μετά το σχολείο στο σπίτι, γιατί η οικογένεια έχει οργανώσει να βγει για δείπνο. Αφηρημένος και βιαστικός, μουρμουρίζει «Ναι μαμά» και φεύγει. Μετά από μια χαοτική μέρα, ξεχνάει αυτό που του ζήτησε η μητέρα του και φτάνει καθυστερημένος στο σπίτι. Όταν οι γονείς του τον επιπλήττουν, ο Barry πεισματικά αναφέρει ότι η μαμά του δεν του είχε πει να έρθει νωρίτερα. Λέει ψέματα; Όχι, ξέχασε. Είναι θέμα οργάνωσης και μνήμης και όχι έλλειψης ειλικρίνειας.
Ελέγξτε τα συμπτώματα για να σταματήσουν τα ψέματα
Τα ψέματα φαίνεται να πηγάζουν από την αδυναμία του παιδιού να ελέξγει τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ. Ένας γονιός θα πρέπει να πειθαρχήσει έναν έφηβο για τα ψέματά του, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπε να τον βοηθήσει να ελέγξει τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ που αποτελούν την αιτία τους.
Παρορμητικότητα
Ο David ζητάει από τους γονείς του να δανειστεί το αυτοκίνητό τους για να πάει στη βιβλιοθήκη να κάνει έρευνα. Καθώς είναι παρορμητικός, πηγαίνει στο σινεμά για να δει την νέα ταινία δράσης. Όταν αργότερα ο πατέρας του τον ρωτήσει πώς πήγε η έρευνα, τον διαβεβαιώνει ότι πέρασε πολύ παραγωγικά την ώρα του. Δυστυχώς, όμως, τον είδε η αδερφή του στο σινεμά! Τα ψέματα πρέπει να ακολουθούνται από κάποιες συνέπειες. Στην περίπτωση του David, δεν μπορούσε να πάρει το αμάξι για δύο εβδομάδες. Ωστόσο, οι γονείς του θα πρέπει να ζητήσουν από τον γιατρό του να προσαρμόσει τα φάρμακα που παίρνει ή να προσθέσουν μια ακόμα πτυχή στην υποστήριξη/ θεραπεία που λαμβάνει.
Αδυναμία να παραμένει σε ένα έργο
Η Trish φέρνει στο σπίτι ένα σημείωμα από τον καθηγητή των μαθηματικών, που την προειδοποιεί ότι έχει πάρα πολλές μη ολοκληρωμένες εργασίες. Ντρέπεται και φοβάται να το πει στους γονείς της. Όταν ο καθηγητής στέλνει μήνυμα στο σπίτι, από φόβο και ντροπή, δεν δίνει το σημείωμα στους γονείς της. Η συμπεριφορά της Trish δεν μπορεί να μην τιμωρηθεί, αλλά αυτό που απαιτείται είναι να αντιμετωπιστεί η αδυναμία της να ολοκληρώνει τις δραστηριότητές της /τα καθήκοντά της.
Ανευθυνότητα
Ο Doug κάθε Πέμπτη βράδυ πλένει τα πιάτα. Ωστόσο, αυτή την Πέμπτη, προτιμά να δει τον αγώνα ποδοσφαίρου αντί να τα κάνει. Για αυτό το λόγο, λέει στη μαμά του ότι έχει μια εργασία να κάνει για το σχολείο και δεν έχει χρόνο για τα πιάτα. Ακούγεται μάλιστα και πολύ στεναχωρημένος που δεν μπορεί να είναι εντάξει στις υποχρεώσεις του. Η προσπάθεια να αποφεύγουν τις βαρετές δραστηριότητες σε συνδυασμό με την παρορμητικότητά τους είναι ιδιαίτερα συνηθισμένα μεταξύ των παιδιών με ΔΕΠΥ. Τα ψέματα για να αποφύγει κανείς τις υποχρεώσεις του είναι ανεπίτρεπτα, αλλά οι γονείς του Doug θα πρέπει να σκεφτούν κάποιον τρόπο για να πάψουν οι κάποιες δραστηριότητες να είναι τόσο βαρετές Πχ θα μπορούσε να βλέπει τηλεόραση ή να ακούει μουσική όση ώρα πλένει τα πιάτα.
Τιμωρώντας τα ψέματα
Οι γονείς πρέπει να ψάχνουν την πραγματική αιτία των ψεμάτων και γιατί αυτά επιμένουν. Αν το παιδί αντιμετωπίζει προβλήματα στο σχολείο ή με τους συνομηλίκους του, οι γονείς θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τα ψέματα σαν ένα πρόβλημα ακαδημαϊκών ή κοινωνικών δεξιοτήτων. Αν τα ψέματα είναι ηθελημένα και συνοδεύονται από κατάχρηση ουσιών, κλοπές από καταστήματα ή αλλες μορφές αντικοινωνικής συμπεριφοράς, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με αποφασιστικότητα και συνέπεια. Μόνο έτσι θα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η αρνητική συμπεριφορά.
Μιλήστε αρχικά ειλικρινά στο παιδί και εξηγήστε του τις πολύ σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις που έχει αυτή του η συμπεριφορά στη μεταξύ σας σχέση. Εξίσου σημαντικό είναι και να του εξηγήσετε πώς μπορεί να διορθωθεί.
Ακολουθήστε τους παρακάτω κανόνες:
- αποφασίστε και καθιερώστε τις επιπτώσεις που θα υπάρχουν όταν το παιδί σας λέει ψέματα. Συζητήστε τις με το παιδί (ιδίως έφηβο) εγκαίρως και όχι όταν εμφανιστεί το πρωτο σοβαρό θέμα.
- Αντιμετωπίστε τα ψέματα όταν συμβαίνουν με έναν σταθερό, αλλά ήρεμο τρόπο, δείχνοντας σεβασμό στο παιδί. Το πιο σημαντικό είναι να του διδάξετε την υπεύθυνη συμπεριφορά και όχι να το κατηγορήσετε ή να το κριτικάρετε.
- Να είστε συνεπείς και δίκαιοι κατά την απονομή της δικαιοσύνης. Φροντίστε η τιμωρία να είναι ανάλογη του εγκλήματος.
- Απαιτείστε την ανάληψη ευθύνης. Το να πάρει κανείς την ευθύνη σημαίνει να παραδεχτεί το ψέμα, να δείξει μεταμέλεια και να ζητήσει συγγνώμη από τα άτομα που εμπλέκονται στο συμβάν.
- Ανταμείψτε την ειλικρίνεια. Αντιμετωπίστε την παραδοχή του ψέματος σαν πράξη χαρακτήρα και – αν κρίνετε αναγκαίο- επιβάλλετε μικρότερη τιμωρία.
- Να είστε και οι ίδιοι ειλικρινείς με τα παιδιά σας. Μην ξεχνάτε ότι αποτελείτε πρότυπο για αυτό.
Ακόμα και όταν είστε έξαλλοι, προσπαθείστε να διατηρήσετε μια σχέση σεβασμού με τα παιδιά σας. Ο αμοιβαίος σεβασμός δεν διασφαλίζει την ειλικρίνεια, αλλά σίγουρα ενθαρρύνει την εμφάνισή της.
Πώς να καταλαβαίνετε πότε το παιδί σας λέει ψέματα:
- Είναι αυτά που είναι ξεκάθαρα και συνεπή; Τα ψέματα συνήθως αφήνουν ένα θολό τοπίο ή ένα τοπίο με αντικρουόμενες πληροφορίες.
- Μήπως η ιστορία ακούγεται σαν να την έχει κάνει πρόβα; Οι αληθινές δηλώσεις/ιστορίες είναι αυθόρμητες. Αντιθέτως, τα ψέματα ακούγονται σαν προετοιμασμένοι λόγοι !
- Τι σας λένε οι εκφράσεις του προσώπου του; Ένα πρόσωπο που λέει την αλήθεια φαίνεται φυσικό και χαλαρό (μη αγχωμένο). Ένα άτομο που λέει ψέματα συνήθως έχει τεταμένη έκφραση προσώπου.
- Τι σας λέει η γλώσσα του σώματός του; Αν το παιδί λέει την αλήθεια φαίνεται άνετο και μιλάει μαζί σας χωρίς υπεκφυγές. Όταν αντιθέτως λέει ψέματα, μπορεί να φαίνεται απόμακρο, να κοιτάζει το πάτωμα, να αποφεύγει την οπτική επαφή.
Πηγή: AdditudeΜag
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου