Για κάποιους μαθητές, το σχολείο αποτελεί τη χαρά της καθημερινότητας και όχι καταναγκαστικό έργο ανάμεσα στα Σαββατοκύριακα, ενώ το κουδούνι του διαλείμματος δεν είναι η όαση απόδρασης από τη "φυλακή" της σχολικής αίθουσας, αλλά αναμονή για το επόμενο μάθημα. Άλλωστε οι μαθητές αυτοί επέλεξαν συνειδητά να μένουν στο σχολείο τους εννέα ώρες καθημερινά, χωρίς γκρίνιες κι αγκομαχητά, και να μετακινούνται με ζωντάνια και χαμόγελα από την αίθουσα της φυσικής και των μαθηματικών στην αίθουσα του μπαλέτου, από την αίθουσα φιλολογικών σ' αυτή του θεάτρου και του κινηματογράφου και από τα θρησκευτικά στο εργαστήρι ζωγραφικής και γλυπτικής. Δεν πρόκειται για τα γυρίσματα ταινίας σε σχολείο ενός ιδεατού κόσμου -ίσως σε κάποια σκανδιναβική χώρα- ούτε για μία ιδιωτική επαγγελματική σχολή, αλλά για ένα ελληνικό δημόσιο σχολείο, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που αντιπροσωπεύει επάξια τον πραγματικό ρόλο ενός σχολείου, παρά τις σημαντικές ελλείψεις σε υποδομές, αίθουσες, ακόμη και σε δασκάλους. Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο Θεσσαλονίκης είναι πράγματι αυτό που λέμε ένας ζωντανός οργανισμός. Συνδυάζει τη μάθηση και την αγωγή με τη δημιουργία, ενισχύει την πρωτοβουλία των παιδιών, ελευθερώνει τις ικανότητές τους και τα εφοδιάζει με ό,τι είναι αναγκαίο για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της κοινωνίας, όπου θα ζήσουν. Βρίσκεται στους Αμπελόκηπους, στην "καρδιά" των ομολογουμένως υποβαθμισμένων δυτικών συνοικιών και συγκεντρώνει μαθητές από κάθε κοινωνική τάξη, παιδιά αλλοδαπών και μεταναστών (από Αλβανία, Βουλγαρία, Γερμανία, Βρετανία, Ουκρανία κ.α.) που συνυπάρχουν με τα Ελληνόπουλα, ακόμη και παιδιά με ειδικές ανάγκες. Οι 185 μαθητές φτάνουν καθημερινά στο σχολείο, από διάφορα σημεία του πολεοδομικού συγκροτήματος, διανύοντας χιλιόμετρα, μόνο και μόνο επειδή αγαπούν τις τέχνες και έχουν ταλέντο σε κάποια από αυτές. Είναι ένα από τα τρία Καλλιτεχνικά Γυμνάσια της χώρας (τα άλλα δύο βρίσκονται στον Γέρακα Αττικής και στο Ηράκλειο Κρήτης), που ιδρύθηκε πριν από τέσσερα χρόνια, ενώ φέτος για πρώτη φορά λειτούργησε τάξη της Α΄Λυκείου, από τους μαθητές που ολοκλήρωσαν τη φοίτηση στο Γυμνάσιο. «Σκοπός της ίδρυσης των Καλλιτεχνικών Γυμνασίων ήταν η προετοιμασία, η ενθάρρυνση και στήριξη του ενδιαφέροντος των μαθητών για τις Τέχνες, η καλλιέργεια και η εκπαίδευση των δεξιοτήτων και κλίσεων που διαθέτουν και η προετοιμασία των νέων που επιθυμούν να ακολουθήσουν την επαγγελματική κατεύθυνση του Θεάτρου-Κινηματογράφου, του Χορού και των Εικαστικών, χωρίς παράλληλα να υστερούν σε γενική παιδεία, εάν τελικά επιλέξουν άλλον τομέα επιστημονικής και επαγγελματικής κατεύθυνσης» εξηγεί στο ΑΠΕ - ΜΠΕ η διευθύντρια του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Αμπελοκήπων, Κυριακή Αδαλόγλου. Ένα διαφορετικό σχολείο Η ιδιαιτερότητα του σχολείου αυτού, αλλά και των μαθητών του, δημιούργησε την ανάγκη για ένα αναλυτικό πρόγραμμα, που ακολουθεί μεν αυτό των συμβατικών σχολείων, είναι ωστόσο εμπλουτισμένο με καλλιτεχνικά μαθήματα, με ιδιαίτερη έμφαση στα μαθήματα κατεύθυνσης. Το εικαστικό εργαστήρι, η ιστορία τέχνης, χορός, θέατρο, μουσική, δημιουργική γραφή, κινηματογράφος, υποκριτική και αυτοσχεδιασμός, αγωγή προφορικού λόγου, θεατρολογία, θεατρική κίνηση και χορός, κλασικός, σύγχρονος και παραδοσιακός χορός, ζωγραφική, γλυπτική, χαρακτική, διακοσμητική, φωτογραφία, φωνητική - ορθοφωνία, σκηνοθεσία είναι μερικά από αυτά που διδάσκονται στις τρεις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις (θέατρο-κινηματογράφος, χορός, εικαστικά). Το ωρολόγιο πρόγραμμα ξεκινά στις 8.15 και ολοκληρώνεται στις 16.30, ενώ κάπου ενδιάμεσα οι μαθητές γευματίζουν στο σχολείο, με δαπάνη της πολιτείας, στη συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, κάτω από δυσμενείς συνθήκες. Αυτοσχέδια τραπέζια στήνονται στο χολ και σε διαδρόμους του σχολείου, ακόμη και σε θρανία μέσα σε αίθουσες για το μεσημεριανό φαγητό των μικρών καλλιτεχνών, που ετοιμάζει κάποια εταιρία catering. Προς το παρόν, η διαδικασία αυτή, όπως εξηγεί η διευθύντρια, έχει διακοπεί εξαιτίας προβλημάτων στην ανάθεση της σίτισης σε κάποια εταιρία. Οι καθηγητές που διδάσκουν τα καλλιτεχνικά μαθήματα είναι ειδικευμένοι σε συγκεκριμένες καλλιτεχνικές κατευθύνσεις και διαθέτουν αυξημένα προσόντα (κάτοχοι μεταπτυχιακών και διδακτορικών), ενώ ακόμη και τα συμβατικά μαθήματα γίνονται με διαθεματικό χαρακτήρα, πάντα σε σχέση με το καλλιτεχνικό αντικείμενο των μαθητών. Παρακολουθήσαμε, με τυχαία επιλογή, το μάθημα της λογοτεχνίας στην Α’ τάξη του Γυμνασίου και η εμπειρία ήταν εντυπωσιακή. Οι μαθητές, παρά τη νεαρή τους ηλικία, απήγγειλαν, κατά ομάδες και με εναλλαγές, ποιήματα του Μανόλη Αναγνωστάκη και Θεσσαλονικέων ποιητών, σχεδόν με επαγγελματικό συντονισμό, πειθαρχία και θεατρικότητα. Ο καθηγητής χορού, Λάμπρος Θεοδωράκος, ανέφερε ότι η κλίση των μαθητών σε κάποια τέχνη είναι εμφανής από την πρώτη στιγμή. «Στη συντριπτική πλειοψηφία των μαθητών που φοιτούν εδώ είναι ξεκάθαρα ορατό, ακόμη και από ένα μη έμπειρο μάτι, ότι διαθέτει κάποιο καλλιτεχνικό χάρισμα» επισημαίνει και προσθέτει ότι το σχολείο προσπαθεί, παρά τις αντίξοες συνθήκες, να καλλιεργήσει και να ενθαρρύνει τις κλίσεις τους. Η εγγραφή των μαθητών στο Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο γίνεται κατόπιν επιλογής και ειδικών εξετάσεων σε καλλιτεχνικά μαθήματα, από ειδικές ανεξάρτητες επιτροπές για κάθε κατεύθυνση, διαδικασία που διενεργείται στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς. Λείπουν υποδομές, αλλά όχι δράσεις… Το Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο, παρά την όρεξη των μαθητών και τη διάθεση των εκπαιδευτικών, στερείται κατάλληλων υποδομών, ικανών να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες τους. Συστεγάζεται με το 3ο ΓΕΛ Αμπελοκήπων και έχει σημαντική έλλειψη αιθουσών και εργαστηρίων. Τα μαθήματα κάποιων τμημάτων γίνονται σε μπαλκόνια που μετατράπηκαν σε αίθουσες, ενώ η αίθουσα θεάτρου τοποθετήθηκε στο υπόγειο του σχολείου. Στο εργαστήρι κινηματογράφου και θεάτρου, δεν υπάρχει εποπτικό υλικό (κάμερες, φωτογραφικές μηχανές, συσκευές μοντάζ και ντεκουπάζ, προβολείς για φωτισμό), ενώ δεν έχει πληρωθεί ακόμη η θέση ειδικού εκπαιδευτικού. Ωστόσο, οι δραστηριότητες του σχολείου είναι αυξημένες. Οι μαθητές, με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών ανεβάζουν ανελλιπώς θεατρικές και χορευτικές παραστάσεις, που παρουσιάζονται στο κοινό και σε εκδηλώσεις, συμμετέχουν σε διαγωνισμούς και εκδίδουν δύο έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά με έργα των μαθητών: το Art Comics, με εικονογράφηση και σκίτσα παιδιών από τα εργαστήρια ζωγραφικής, χαρακτικής και εικαστικών, και το «arti αφιχθέν» με θέματα και δραστηριότητες του σχολείου. Το σχολείο έχει και δύο σημαντικές ευρωπαϊκές διακρίσεις: το πρώτο βραβείο e-learning, από το Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, για το υποστηρικτικό ψηφιακό υλικό που δημιούργησε για τα μαθήματα και το βραβείο e-skills, από την ΕΕ. Αν και η επαγγελματική σταδιοδρομία των μαθητών αυτών δεν είναι προκαθορισμένη ή κατοχυρωμένη, οι καθηγητές τους είναι βέβαιοι ότι οι απόφοιτοι του Λυκείου θα είναι προετοιμασμένοι να παρακολουθήσουν επιτυχώς οποιαδήποτε καλλιτεχνική σχολή επιλέξουν. Ε. Ρακιτζή
Πηγή: google
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου