Οι Ευρωπαίοι πολίτες με μαθησιακές δυσκολίες, όπως η δυσλεξία, αντιπροσωπεύουν το 3-12% του πληθυσμού με σημαντικές διαφορές μεταξύ των κρατών-μελών. Η δυσλεξία στους ενήλικους και ακόμη περισσότερο στο εργατικό δυναμικό παραμένει λιγότερο γνωστή ή δεν αναλύεται. Σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο δεν υπάρχουν κοινές διαδικασίες, ώστε οι εργαζόμενοι με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (SpLD) να επωφελούνται από οποιαδήποτε προστασία. Επίσης όσοι εργάζονται στον τομέα της εύρεσης απασχόλησης δεν είναι εξοικειωμένοι με τα προφίλ των ανθρώπων με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (SpLD).
Η κάλυψη των παραπάνω κενών και της έλλειψης ενημέρωσης όσον αφορά τη δυσλεξία στην εργασία και το νομικό πλαίσιο καθώς και η αύξηση της πρόσβασης των ατόμων με δυσλεξία στην απασχόληση ήταν ο στόχος του έργου Dyslexia@work.Eu, τα αποτελέσματα του οποίου παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση που διοργάνωσαν στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ/Ομάδα της Αριστεράς GUE/NGL (The Left), μέλος της Επιτροπής Πολιτισμού και Εκπαίδευσης, Αλέξης Γεωργούλης και η Ευρωπαϊκή Ένωση Δυσλεξίας (EDA).
Το θέμα της δυσλεξίας δεν σταματά μετά την εκπαίδευση, είναι εξίσου σημαντικό και στην εργασία, τόνισε ο κ. Γεωργούλης, σημειώνοντας ότι κλήθηκαν επιστήμονες από τις συμμετέχουσες χώρες στο έργο Dyslexia@work.Eu για να αναδείξουν πώς θα εφαρμοστεί η συσσωρευμένη γνώση και να προτείνουν καλές πρακτικές, οι οποίες αποφέρουν λύσεις στον πραγματικό επαγγελματικό τομέα. «Ο κόσμος δεν είναι φιλικός προς τους ανθρώπους που έχουν δυσλεξία» υπογράμμισε και ανέφερε ότι είναι και ο ίδιος δυσλεκτικός.
Περιγράφοντας τη δική του εμπειρία, ανέφερε ότι το έμαθε όταν φοιτούσε στο δεύτερο έτος του Πολυτεχνείου, ενώ τα κρίσιμα χρόνια για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα του, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο δεν γνώριζε ότι έχει δυσλεξία. «Περνούσα ένα εσωτερικό μαρτύριο, ένιωθα ότι δεν είμαι ικανός, ότι χρειαζόταν να καταβάλω περισσότερη προσπάθεια. Όταν το έμαθα, άλλαξε η αντίληψη που είχα για τον κόσμο και ουσιαστικά με βοήθησε, ακόμη και τόσο αργά, να μην είμαι τόσο σκληρός με τον εαυτό μου», είπε.
Ένας στους πέντε 15χρονους Ευρωπαίους έχει πρόβλημα στην ανάγνωση, τόνισε η γενική διευθύντρια της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, Νεολαίας, Αθλητισμού και Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DG EAC, Θέμις Χριστοφίδου, εκφράζοντας τον φόβο ότι η έλλειψη υποστήριξης σε διαφορετικές ανάγκες μάθησης μπορεί να είναι ο λόγος πίσω από αυτό το στατιστικό στοιχείο.
Αναφέρθηκε ακόμη στην πρόσφατη πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Pathways to school success», που έχει στόχο τη μείωση των χαμηλών επιδόσεων στις βασικές δεξιότητες, προτείνοντας νέο σχέδιο δράσης και προσφέροντας κατευθυντήριες γραμμές στα κράτη-μέλη, όταν εκπονούν στρατηγική για τη σχολική επιτυχία. Όσον αφορά το έργο Dyslexia@work.EU, υπογράμμισε ότι αναδεικνύει καλές πρακτικές, μεθοδολογίες και εργαλεία για τους εργοδότες και εκείνους που προσλαμβάνουν εργαζόμενους και τους επιτρέπει να αξιολογούν καλύτερα τις ανάγκες και την ικανότητα των υποψηφίων με δυσλεξία.
Τη στήριξή τους στις δράσεις για την ένταξη των ατόμων με δυσλεξία στην αγορά εργασίας εξέφρασαν, μέσω βιντεοσκοπημένων μηνυμάτων, η πρόεδρος και η αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτα Μέτσολα και Πίνα Πιτσιέρνο και η Επίτροπος Ισότητας, Έλενα Ντάλι.
«Οδηγός καλών πρακτικών και κατευθυντήριων γραμμών για τη Δυσλεξία στην Εργασία»
Ο «Οδηγός καλών πρακτικών και κατευθυντήριων γραμμών για τη Δυσλεξία στην Εργασία» ήταν αποτέλεσμα της τελικής φάσης του έργου Dyslexia@work.Eu (έργο ERASMUS + ΚΑ2), που υλοποιήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2019 έως τον Μάιο του 2022, με εταίρους την Ένωση Δυσλεξίας Ιταλίας (AID), την Ευρωπαϊκή Ένωση Δυσλεξίας (EDA), την Ένωση Δυσλεξίας Γαλλίας (FFDYS), την Ένωση Δυσλεξίας Ιρλανδίας (DAI), την Ένωση Δυσλεξίας Μάλτας (MDA) τη Βρετανική Ένωση Δυσλεξίας (BDA) και το Πανεπιστήμιο της Ινσούμπρια στην Ιταλία, εξήγησε η η πρόεδρος της EDA, Ρόζι Μπίσετ.
Ο Οδηγός περιλαμβάνει παραδείγματα που βοηθούν στον εντοπισμό της δυσλεξίας, επισημαίνει την προστιθέμενη αξία των εργαζόμενων με δυσλεξία (ταλέντα και δεξιότητες), καλές πρακτικές για συμπεριληπτική και προσβάσιμη διαδικασία προσλήψεων, ιδέες για επιτυχή ένταξη και καλύτερη οργάνωση της εργασίας.
Η δυσλεξία στον επαγγελματικό χώρο αποτελεί ένα σημαντικό θέμα δημόσιας υγείας, αναφέρεται στον οδηγό που βασίζεται στα αποτελέσματα και τα ευρήματα του Dyslexia@work.Eu.
Στην πρώτη φάση του έργου, έγινε μία συγκριτική ανάλυση, σχετικά με τις πρακτικές, τις νομοθεσίες, τα νομικά πλαίσια που υπάρχουν στις πέντε χώρες - εταίρους και διαπιστώθηκε ότι κάθε κράτος χρησιμοποιεί διαφορετικό ορισμό για τη δυσλεξία και έχει διαφορετικούς νόμους για τις μαθησιακές διαταραχές, είπε η Ρουτ Φάρελ από την EDA.
Η Μάλτα και η Ιταλία έχουν τους δικούς τους ορισμούς για τη δυσλεξία, ενώ στην Ιρλανδία, η πλειοψηφία ακολουθεί είτε τον ορισμό της Ένωσης Δυσλεξίας της χώρας ή τον ορισμό της Ιρλανδικής Ομάδας Εργασίας για τη Δυσλεξία. Το Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιεί κυρίως τον ορισμό που περιλαμβάνεται στην ανεξάρτητη έκθεση Rose Report (2009). Μόνον η Γαλλία χρησιμοποιεί διεθνή ορισμό.
Η ανάλυση ανέδειξε ακόμη ότι στη Γαλλία βάσει νομοθεσίας οι εταιρείες υποχρεώνονται να προσλαμβάνουν άτομα με αναπηρίες σε ποσοστό 6%. Στη Μάλτα με ανάλογο νόμο στις εταιρείες που απασχολούνται περισσότεροι από 20 εργαζόμενοι, το 2% πρέπει να είναι άτομα με αναπηρία.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ρουτ Φάρελ, ένας στους επτά εργαζόμενους έχει προφίλ νευροδιαφορετικού, στην Ιρλανδία δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία για το ποσοστό των εργαζόμενων με δυσλεξία και στη Γαλλία η πρόσβαση σε ιατρικές πληροφορίες για τους εργαζόμενους δεν επιτρέπεται. Ανέφερε ακόμη ότι υπάρχουν διαφορετικές οντότητες που μπορούν να εκπροσωπήσουν τους ανθρώπους με δυσλεξία, οργανώσεις, υπουργεία, Εθνικά Συμβούλια και διαμεσολαβητές.
Στη δεύτερη φάση του έργου πραγματοποιήθηκε έρευνα δράσης, με στόχο να έρθουν στο φως γνώσεις, δεξιότητες και καλές πρακτικές όσον αφορά τη δυσλεξία και τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες από εργαζόμενους και επαγγελματίες που εργάζονται σε εταιρείες και υπηρεσίες απασχόλησης στις πέντε συμμετέχουσες χώρες. Πραγματοποιήθηκαν 106 δομημένες συνεντεύξεις με φορείς του κλάδου, συμπεριλαμβανομένων των εργοδοτών, των διευθυντών ανθρώπινου δυναμικού και των συμβούλων πρόσληψης από 75 εταιρείες και 31 υπηρεσίες.
Το 72% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι γνωρίζει κάποιον, όπως συγγενή ή γνωστό, που έχει συγκεκριμένη μαθησιακή διαταραχή, για παράδειγμα δυσλεξία, ανέφερε ο Κριστιάνο Τέρμινε, αναπληρωτής καθηγητής Νευροψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Ινσούμπρια. Πιο συγκεκριμένα, από το Ηνωμένο Βασίλειο, 8 εταιρείες από τις 22, στη Γαλλία 6 από τις 20 και στην Ιρλανδία 4 από τις 17 γνωρίζουν εργαζόμενους με δυσλεξία στον οργανισμό τους.
Όσον αφορά τις διαδικασίες πρόσληψης και επιλογής, διαπιστώθηκε ότι το 65,3% των συνολικών περιπτώσεων περιλαμβάνουν ανάγνωση και γραφή ή χρονομετρημένες εξετάσεις. Μόνον η Ιταλία δεν ακολουθεί τη συγκεκριμένη τάση με 8 στις 11 εταιρείες να δηλώνουν ότι δεν απαιτούν ανάγνωση ή γραφή ή χρονομετρημένα τεστ ως μέρος της διαδικασίας πρόσληψης και επιλογής προσωπικού.
Το 68% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι προωθούν πολιτικές ένταξης και οι περισσότερες εταιρείες και υπηρεσίες, εκτός από ορισμένες αγγλικές και ιρλανδικές, δεν παρέχουν εσωτερικά σεμινάρια κατάρτισης ούτε εφαρμόζουν μεθοδολογίες ή διαδικασίες ειδικά για τη δυσλεξία.
Στην ερώτηση της έρευνας «Εάν η κυβέρνηση μπορούσε να αλλάξει ένα πράγμα για να διευκολύνει την πρόσληψη ατόμων με συγκεκριμένες μαθησιακές διαταραχές, όπως η δυσλεξία, τι θα ήταν αυτό;», τρεις απαντήσεις είναι επικρατέστερες: η ανάγκη ειδικής κατάρτισης σε συγκεκριμένες μαθησιακές διαταραχές στις εταιρείες, η βελτίωση της υφιστάμενης νομοθεσίας ώστε να γίνονται υποχρεωτικές προσλήψεις όπως και για εκείνους που ανήκουν σε προστατευόμενες κατηγορίες και να δεσμεύονται οι εταιρείες για κίνητρα προσλήψεων.
Εργαζόμενοι και εργοδότες για τη δυσλεξία στο επαγγελματικό πεδίο
Εργαζόμενοι με δυσλεξία που απασχολούνται σε διάφορους επαγγελματικούς κλάδους, εργοδότες και γονείς παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες που δραστηριοποιούνται στις Ενώσεις Δυσλεξίας μίλησαν για τα εμπόδια που συνάντησαν ή τις ευκαιρίες που τους δόθηκαν για να επιδείξουν τις ικανότητές τους.
Ο Μάθιου Πουλισίνο, κινηματογραφικός παραγωγός από τη Μάλτα, αναφέρθηκε στην αντιμετώπιση που είχε στο σχολείο ως δυσλεκτικός, στην περιπλάνηση σε διαφορετικούς επαγγελματικούς τομείς και τόνισε ότι ως εργοδότης σήμερα σε εταιρεία με 60 εργαζόμενους για την επιλογή τους δεν εξέτασε τη βαθμολογία τους ή τις ακαδημαϊκές τους πιστοποιήσεις, αλλά πόσο πάθος έχουν, τι ιδέες φέρνουν, και πώς μπορούν να συνεργαστούν.
Ο Έλιο Μπενβενούτι εργαζόμενος σε πολυεθνικό ασφαλιστικό όμιλο τόνισε έχει όλες τις μορφές δυσλεξίας, όμως δεν αντιμετώπισε δυσκολίες, επειδή η εταιρεία του πρόσφερε τα κατάλληλα εργαλεία και μέσα για να μπορέσει εργαστεί σωστά. Στην Ιταλία, η Ένωση Δυσλεξίας δραστηριοποιείται εδώ και 20 χρόνια στο πεδίο της δυσλεξίας στην ενήλικη ζωή, είπε σημειώνοντας ότι στη χώρα του πολλοί άνθρωποι διαπιστώνουν ότι είναι δυσλεκτικοί μέσω των παιδιών τους.
Η Κατέλ Ντατσάρι, εθελόντρια στην Ένωση Δυσλεξίας Γαλλίας και μητέρα παιδιού με δυσλεξία ανέφερε ότι η Ένωση οργανώνει συναντήσεις γονέων με ενήλικες με δυσλεξία που μιλούν για τις επιτυχίες τους, τις δυσκολίες και τις προκλήσεις που συναντούν.
Στην εκδήλωση προσκλήθηκαν επιστήμονες, μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες και δημοσιογράφοι από την Ελλάδα.
Σε παρέμβασή της, η γραμματέας της Ομοσπονδίας, Βαΐα Μίκικη τόνισε ότι επί σειρά ετών διοργανώνονται συνέδρια ευαισθητοποίησης και ενημερώσεις για τις νέες εξελίξεις στις νευροεπιστήμες και ότι στην Ελλάδα ο Συνήγορος του Πολίτη έχει εκδώσει οδηγό για τα δικαιώματα των πολιτών από ευπαθείς ομάδες, στον οποίο δεν συμπεριλαμβάνονται οι πολίτες με μαθησιακές δυσκολίες. Η Ομοσπονδία με υπόμνημά της προς την υπουργό Παιδείας, όπως ανέφερε, ζητά να γίνουν αλλαγές και να συμπεριληφθούν οι πολίτες με μαθησιακές δυσκολίες στις ευπαθείς ομάδες.
Στην Αθήνα το 6ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Δυσλεξίας
Στο μεταξύ, στην Αθήνα θα πραγματοποιηθεί το 6ο Πανευρωπαϊκό Συνέδριο Δυσλεξίας, όπως ανακοίνωσε ο Γιάννης Καραγιαννάκης πρόεδρος της Ακαδημαϊκής Συμβουλευτικής Επιτροπής της EDA. Το Συνέδριο θα διοργανωθεί στην Τεχνόπολη στις 18-20 Οκτωβρίου 2024, με τη στήριξη του Δήμου Αθηναίων.
Πρωτοβουλία για να καθιερωθεί η 8η Οκτωβρίου ως Διεθνής Ημέρα Δυσλεξίας
Ο ευρωβουλευτής Αλέξης Γεωργούλης τόνισε ότι με την Ευρωπαϊκή Ένωση Δυσλεξίας αναλαμβάνουν από κοινού δράση, ώστε η 8η Οκτωβρίου να καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Δυσλεξίας και υπογράμμισε την ανάγκη συνέχισης της πληροφόρησης, της ευαισθητοποίησης για τη δυσλεξία και της διάδοσης του μηνύματος ότι «η δυσλεξία δεν είναι μειονέκτημα, είναι ταλέντο».
Κ. Γιαννίκη
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου