Λευκωσία: Τα προβλήματα αναπηρίας που αντιμετωπίζει ήταν η αιτία να ζητηθεί από φοιτήτρια του Πανεπιστημίου Κύπρου να εγκαταλείψει τον κλάδο σπουδών της και να επιλέξει κάποιον ευκολότερο. Το γεγονός αυτό ήταν το αποκορύφωμα της στάσης του Πανεπιστημίου έναντι της αναπηρίας της φοιτήτριας, καθώς είχε προηγηθεί η άρνηση να της παρασχεθούν διευκολύνσεις για τη φοίτησή της, κάτι που ήταν υποχρεωμένο να κάνει το εκπαιδευτικό ίδρυμα με βάση σχετικές ιατρικές γνωματεύσεις που του υποβλήθηκαν.
Η φοιτήτρια αποτάθηκε στην Ανεξάρτητη Αρχή Προώθησης Δικαιωμάτων Ατόμων με Αναπηρία για να αποκατασταθούν τα δικαιώματά της και να διασφαλιστεί η παροχή ακαδημαϊκών προσαρμογών και διευκολύνσεων.
Η φοιτήτρια προσκόμισε τις ιατρικές γνωματεύσεις της από θεράποντες ιατρούς στην Επίτροπο Διοικήσεως και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Ελίζα Σαββίδου. Παρά την αρχική παραχώρηση ορισμένων διευκολύνσεων, τελικά δεν κατέστη δυνατή η συνέχιση της φοίτησής της. Αιτία αποτέλεσε το ότι δεν εξασφαλίστηκε πρόσθετος χρόνος σε κάθε εργασία, διδακτική ύλη, μέθοδο ή διαδικασία, εξέταση, διαγώνισμα ή άλλη εκπαιδευτική δραστηριότητα. Εξάλλου, η παροχή διευκολύνσεων περιορίστηκε μόνο «κατά την έξαρση των συμπτωμάτων της».
Παράλληλα, ενώ είχε ιατρικές γνωματεύσεις σχετικά με την κατάσταση της υγείας της, εντούτοις, της ζητήθηκε επαναξιολόγηση από το Κέντρο Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημίου.
Η παραπονούμενη κατήγγειλε, ως ιδιαίτερα αποθαρρυντική και αντίθετη προς το δικαίωμά της στην εκπαίδευση, τη στάση του Αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, ο οποίος την παρότρυνε να τερματίσει τη φοίτησή της στον κλάδο της επιλογής της και να ασχοληθεί με κάτι «πιο εύκολο».
Προβάλλοντας τις δικές του θέσεις το Πανεπιστήμιο Κύπρου στην Επίτροπο, ανέφερε ότι κατά το τρέχον ακαδημαϊκό εξάμηνο η φοιτήτρια εγγράφηκε κανονικά στα μαθήματα. Ωστόσο, κατόπιν επικοινωνίας της με την υπεύθυνη λειτουργό του Γραφείου Κοινωνικής Στήριξης, ισχυρίστηκε ότι για λόγους ασθενείας του πατέρα της δεν μπόρεσε να τα παρακολουθήσει. Πρόσθεσε ακόμη ότι η βεβαίωση της νοσηλείας, ώστε να ενημερωθούν οι διδάσκοντες, δεν έχει αποσταλεί ποτέ. Όταν επικοινώνησε ξανά η φοιτήτρια, αιτούνταν την παραχώρηση επιπρόσθετων διευκολύνσεων και εξέφραζε παράλληλα την διαφωνία της στην εξέταση και λήψη βεβαιώσεων από το Κέντρο Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημίου.
Σχετικά με την προτροπή αλλαγής κλάδου, όπως σημειώνεται στην έκθεση, το Πανεπιστήμιο Κύπρου ανέφερε πως παρακολουθεί την εξέλιξη και την πρόοδο του εκάστοτε σπουδαστή. Όπου κρίνεται ωφέλιμο, δίνονται συμβουλές ακόμη και για αλλαγή κλάδου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό έπραξε ο πλέον αρμόδιος για τα ακαδημαϊκά θέματα, Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων, συμβουλεύοντας την εν λόγω φοιτήτρια για προβληματισμό.
Στην έκθεσή της, ωστόσο, η Επίτροπος Διοικήσεως ρητά ξεκαθαρίζει τα ακόλουθα: «Η παροχή εύλογων προσαρμογών δεν είναι πράξη προαιρετική, αλλά σύμφυτη του δικαιώματος στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία. Ως εκ τούτου, η πρόσβαση των ατόμων με ψυχική αναπηρία σε ακαδημαϊκές διευκολύνσεις θα πρέπει να διασφαλίζεται μέσα από μία προσιτή και όχι αποτρεπτική διαδικασία. Να γίνεται έγκαιρα, με τη δική τους συμμετοχή και σε συνεννόηση μαζί τους».
Επιπλέον τονίζεται πως, «όταν προσκομίζονται ιατρικές βεβαιώσεις ή και άλλα έγγραφα από επαγγελματίες υγείας και αναπηρίας, ιδίως τη δημόσια υπηρεσία (Υπηρεσίες Ψυχικής Υγείας), η άρνηση παροχής διευκολύνσεων δεν δικαιολογείται! Οι διευκολύνσεις αυτές και η όποια στήριξη παρέχεται, οφείλει να γίνεται σε εξατομικευμένη βάση, να συνδέεται με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ανάγκες κάθε ατόμου με αναπηρία ξεχωριστά και όχι να απορρέουν από γενικεύσεις, ανά κατηγορία αναπηρίας».
Κριτική για τη συμπεριφορά του αντιπρύτανη
Σε ό,τι αφορά την προσέγγιση του ακαδημαϊκού εκπροσώπου, τονίζεται στην έκθεση της Επιτρόπου Διοικήσεως, αυτή ήταν ιδιαίτερα υποτιμητική και αποθαρρυντική. Μάλιστα, εκφράστηκε ακόμα και διάκριση λόγω αναπηρίας, καθώς η ικανότητα της φοιτήτριας να αντεπεξέλθει στις σπουδές της προκύπτει από την άμεση σύγκρισή της με τους «άριστους φοιτητές». Επιπλέον, η Επίτροπος αναφέρεται, «στον σεβασμό της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και της διαφορετικότητας και στην ενίσχυση και ενδυνάμωση των φοιτητών με αναπηρία. Σε καμία περίπτωση στην υποτίμησή τους. Έτσι θα καταρριφθούν οι προκαταλήψεις, οι οποίες ταυτίζουν την αναπηρία με την ανικανότητα και τη χαμηλή απόδοση».
Η έκθεση καταλήγει με την επισήμανση ότι θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα και για το σύνολο του προσωπικού του Πανεπιστημίου η τήρηση στάσης σεβασμού των δικαιωμάτων, της αξιοπρέπειας και της διαφορετικότητας, καθώς έχουν αναγνωριστεί ως ένα από τα βασικότερα εμπόδια και προβλήματα στη ζωή των ατόμων αυτών, όπως προειδοποιεί και η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας. Μετά από αυτά, η φοιτήτρια αναμένεται να συνεχίσει τη φοίτησή της στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και στον κλάδο όπου έγινε δεκτή τον Σεπτέμβριο του 2016.
Γράφει: Δέσποινα Ψύλλου
Πηγή: ο Φιλελεύθερος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου