‘‘Η ∆ηµοσιογραφία και η Τυπογραφία ως υψηλού επιπέδου επικοινωνία’’ ήταν το θέµα του επιµορφωτικού σεµιναρίου για εκπαιδευτικούς πραγµατοποιήθηκε το απόγευµα της ∆ευτέρας, στο Μουσείο Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη.
Το σεµινάριο διοργάνωσε η ∆ιεύθυνση ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης Χανίων, διά της υπεύθυνης Σχολικών ∆ραστηριοτήτων Αρετής Μαρµατάκη σε συνεργασία µε επιστηµονικούς φορείς των Χανίων, και εντάσσεται στον επιµορφωτικό Κύκλο Γνωριµίας µε την Τοπική Ιστορία µε τίτλο: “Ζω στα Χανιά, Μαθαίνω για τα Χανιά, Περπατώ στα Χανιά, ∆ηµιουργώ για τα Χανιά”.
Εισηγητές στο σεµινάριο ήταν ο δηµοσιογράφος ∆ηµήτρης Μαριδάκης “∆ηµοσιογραφία και Εκπαίδευση”, η µουσειολόγος, ιστορικός Τέχνης Μυρτώ Κοντοµιτάκη, “Η Τυπογραφία ως εργαλείο και τεκµήριο γνώσης και εξέλιξης” και η δηµοσιογράφος Ελένη Φουντουλάκη, “Το Μουσείο ως παιδαγωγικό εργαλείο: αξιοποιώντας τις συλλογές του Μουσείου Τυπογραφίας στη µάθηση”.
Στόχος της επιµόρφωσης ήταν οι εκπαιδευτικοί να µεταφέρουν την εµπειρία τους στους/στις µαθητές/τριες τους και να υλοποιήσουν Πρόγραµµα Σχολικών ∆ραστηριοτήτων, µε προτεινόµενο τίτλο “Η Ιστορία του Σχολείου µας” ή “Η Τέχνη της Τυπογραφίας”, αξιοποιώντας το ψηφιοποιηµένο αρχείο της εφηµερίδας ‘‘Χανιώτικα Νέα’’ και το αρχείο της ∆ηµοτικής Βιβλιοθήκης Χανίων.
Στον χαιρετισµό του ο διευθυντής της εφηµερίδας ‘‘Χανιώτικα νέα’’ Παρασκευάς Περάκης, αναφέρθηκε στο πολυδιάστατο έργο του Μουσείου, που συµπληρώνει 19 χρόνια λειτουργίας. Έκανε λόγο για ένα ανοικτό Μουσείο στην κοινωνία, στην εκπαιδευτική κοινότητα, όπως επίσης είναι και το Αρχείο των ‘‘Χανιώτικων νέων’’ ενώ επεσήµανε ότι η εφηµερίδα καθηµερινά αποτελεί ένα βήµα για τα σχολεία καθώς προβάλει τις δράσεις τους.
Η υπεύθυνη Σχολικών ∆ραστηριοτήτων της ∆ιεύθυνσης ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης Χανίων, Αρετή Μαρµατάκη τόνισε ότι το Μουσείο Τυπογραφίας αποτελεί ένα σηµείο πολιτισµού για το Ν. Χανίων και πως εδώ και χρόνια παραµένει φιλόξενο για την εκπαιδευτική κοινότητα, για δράσεις, εκδηλώσεις των σχολείων κ.ά. Παράλληλα αναφέρθηκε αναλυτικά σε δραστηριότητες που έχουν πραγµατοποιηθεί στο παρελθόν στο Μουσείο σε συνεργασία µε την ∆ευτεροβάθµια εκπαίδευση Χανίων και την συµµετοχή σχολείων.
Ο δηµοσιογράφος ∆ηµήτρης Μαριδάκης, µιλώντας για την “∆ηµοσιογραφία και Εκπαίδευση”, αναφέρθηκε µεταξύ άλλων στο σύγχρονο κοινωνικο-τεχνολογικό περιβάλλον επικοινωνίας που διαµορφώνει και τις βασικές προσλαµβάνουσες των νέων, καθιερώνοντας ένα καινούριο “συντακτικό” επικοινωνίας, ριζικά διαφορετικό από ό,τι ίσχυε παλαιότερα, δίνοντας έµφαση στην ταχύτητα και στην εικόνα. Ο ίδιος στάθηκε στην σηµασία του να κατανοήσουµε τις νέες συνθήκες επικοινωνίας, ώστε να προσεγγίσουµε και να µιλήσουµε στους νέους για τις κοµβικές έννοιες όπως τι είναι: είδηση, δηµοσιογραφία, ενηµερωµένος πολίτης, δηµοκρατία. «Και πώς µπορεί να γίνει αυτό; Νοµίζω ότι ο πιο πρόσφορος τρόπος είναι να µπουν στη διαδικασία τα παιδιά να µιλήσουν για πράγµατα που τα “καίνε” µε τη δική τους “γλώσσα”. Άλλωστε στον πυρήνα της κι ανεξάρτητα από τη µορφή που ασκείται, η δηµοσιογραφία παραµένει ίδια: ερευνάς και µιλάς για πράγµατα που αφορούν την κοινότητα, καυτηριάζεις κακώς κείµενα, αναδεικνύεις θετικές πρωτοβουλίες, καταγράφεις γεγονότα. Είναι µια “µατιά” απέναντι στα πράγµατα που περιέχει περιέργεια, κρίση, ενδιαφέρον για την κοινότητα» επεσήµανε.
«Η Τυπογραφία ως εργαλείο, υπήρξε αναντικατάστατη» επεσήµανε µεταξύ άλλων η µουσειολόγος Μυρτώ Κοντοµιτάκη, αναφερόµενη στην «Τυπογραφία ως εργαλείο και τεκµήριο γνώσης και εξέλιξης», εξηγώντας πως «κανένα άλλο εργαλείο επικοινωνίας της πληροφορίας που επινόησε ο Άνθρωπος δεν ήταν τόσο συνεπές και τόσο έντιµο, όσο αυτό της Τυπογραφίας. ∆ιότι ως γνωστόν, scripta manent, τα γραπτά µένουν, πόσω µάλλον τα τυπωµένα και σε πολλαπλά αντίτυπα και ό,τι και να τύπωνε κανείς, είτε παρέµενε στην ιστορία ως σωστό, προσδίδοντας κύρος και γνώση ακόµα και σε µεταγενέστερες εποχές, σε οποιονδήποτε τοµέα, είτε παρέµενε τυπωµένο ως λάθος, και µε αυτόν τον τρόπο προσέφερε τη δυνατότητα της αναθεώρησης ή και της επανάληψης(!) στις επόµενες γενιές». Η ίδια τόνισε πως το αρχείο του Μουσείου Τυπογραφίας είναι τεράστιο. Κάποιες σπουδαίες επιλογές του, παρουσιάζονται στην Αίθουσα Σπάνιων Εκδόσεων επισηµαίνοντας πως «όλοι όσοι επισκέπτονται το Μουσείο µας, φεύγουν ενθουσιασµένοι. ∆εν χρειάζεται να είσαι ειδικός για να αντιληφθείς για πρώτη ίσως φορά όπως συµβαίνει µε τα παιδιά που έρχονται σε εµάς ή και να θυµηθείς όπως συµβαίνει µε τους ενήλικους επισκέπτες µας, το µεγαλείο του Ανθρώπου και την επιθυµία του να µεταλαµπαδεύσει τη γνώση, την άποψη, την εικόνα ή τη σκέψη».
Για ‘‘Το Μουσείο ως παιδαγωγικό εργαλείο: αξιοποιώντας τις συλλογές του Μουσείου Τυπογραφίας στη µάθηση” µίλησε η δηµοσιογράφος Ελένη Φουντουλάκη, η οποία αναφέρθηκε αναλυτικά στις συλλογές του Μουσείου που ταυτίζονται µε τη διδακτική ύλη του σχολείου. «Από την πρώτη κιόλας αίθουσα του Μουσείου, οι µαθητές εισάγονται στην Ευρώπη της Αναγέννησης τον 15ο αιώνα, µέσα από µια ρέπλικα του ξύλινου πιεστηρίου του Γουτεµβέργιου και έχουν την ευκαιρία να ταυτίσουν το ιστορικό πλαίσιο που συµπίπτει µε την Άλωση της Πόλης, το 1453, κάτι το οποίο διδάσκονται στην Ιστορία της Β’ Γυµνασίου και το ξανασυναντούν στη Β΄ Λυκείου». Επίσης πρόσθεσε, µεταξύ άλλων, πως «Στην δεύτερη πτέρυγα, στην Αίθουσα Σπάνιων Εκδόσεων οι µαθητές έρχονται σε επαφή µε την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας καθώς εκεί µπορούν να διαβάσουν την Επίσηµη Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, να δουν Γραµµατόσηµα αλλά και Χαρτονοµίσµατα που κυκλοφορούσαν την εποχή της αυτονοµίας, από το 1898 µέχρι το 1913. Η περίοδος της Αυτονοµίας και η Ένωση της Κρήτης µε την Ελλάδα, η Επανάσταση του Θερίσου αποτελούν εκπαιδευτική ύλη στο µάθηµα της Ιστορίας Προσανατολισµού της Γ’ Λυκείου». Ακόµη τόνισε πως στην Βιβλιοθήκη του Μουσείου, «τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι µαθητές µπορούν να ανακαλύψουν ένα πραγµατικό ‘‘θησαυρό’’ πηγών που σχετίζονται µε το µάθηµα της Ιστορίας, τοπικής και παγκόσµιας. Συνεπώς, µέσα από τις µουσειακές συλλογές, τα παιδιά «βλέπουν µε άλλα µάτια» όσα διδάσκονται στο σχολείο και έτσι το Μουσείο έρχεται µε ένα πολύ ουσιαστικό τρόπο να συµπληρώσει την επίσηµη, τυπική εκπαιδευτική διαδικασία, ενισχύοντας το έργο των εκπαιδευτικών».Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να δουν λεπτοµερώς τις συλλογές του Μουσείου Τυπογραφίας οι οποίες συνεχώς εµπλουτίζονται, κατά τη διάρκεια ξενάγησης που ακολούθησε από την δηµοσιογράφο Ελ. Φουντουλάκη.
Πηγή: Χανιώτικα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου