Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Πιστοποίηση Μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις ΤΠΕ

Το έργο για την «Πιστοποίηση Μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις ΤΠΕ» υλοποιείται στο πλαίσιο του Ε.Π. Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση, με στόχο τη δημιουργία ολοκληρωμένων συστημάτων πιστοποίησης σε ικανότητες ΤΠΕ που απευθύνονται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.

Πληροφορίες προς όλους τους ενδιαφερόμενους και υποστηρικτικό υλικό προετοιμασίας διατίθενται από το ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στο portal του έργου http://com2cert.cti.gr/

Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, φορέας εποπτευόμενος από το Υπουργείο Παιδείας (βάσει του Ν. 3966, ΦΕΚ 118/24.5.2011) υλοποιεί το έργο «Πιστοποίηση των μαθητών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις ΤΠΕ» που χρηματοδοτείται από το Ε.Π «Εκπαίδευση & Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ. Το έργο σχεδιάστηκε και υλοποείται από τη Διεύθυνση Επιμόρφωσης & Πιστοποίησης του ΙΤΥΕ, η οποία διαθέτει μεταξύ άλλων ικανή εμπειρία και τεχνογνωσία σε συστήματα πιστοποίησης δεξιοτήτων ΤΠΕ για εκπαιδευτικούς και αντίστοιχες εφαρμογές ευρείας κλίμακας.

Το έργο αναπτύσσει και παρέχει:

Α. Υποδομές και ειδικότερα ολοκληρωμένο σύστημα πιστοποίησης ικανοτήτων αξιοποίησης ΤΠΕ, με ικανό εύρος δοκιμασιών για την αυτοματοποιημένη παραγωγή τεστ για την διάγνωση επάρκειας, σε δύο επίπεδα, για μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, αντίστοιχα. Οι ικανότητες αξιοποίησης ΤΠΕ στις οποίες θα αξιολογούνται και θα πιστοποιούνται οι μαθητές καλύπτουν γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις στη χρήση των ΤΠΕ, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη το εύρος ηλικιών και τη διεθνή εμπειρία.

Β. Δομές υποστήριξης μαθητών για την ενίσχυση των ικανοτήτων αξιοποίησης ΤΠΕ, διάθεση κατάλληλου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, δοκιμασίες αυτοαξιολόγησης των μαθητών και υπηρεσίες άμεσης υποστήριξης. Πρόκειται για ανάπτυξη και δικτυακή διάθεση ψηφιακών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και διδακτικών προτάσεων για την ενίσχυση της μαθησιακής διαδικασίας για την απόκτηση συγκεκριμένων ικανοτήτων αξιοποίησης ΤΠΕ και υλικό αυτοαξιολόγησης των μαθητών στο σύνολο των ικανοτήτων. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που προδιαγράφονται θα ενισχύουν όλες τις στοχευόμενες ικανότητες, με έμφαση και προτεραιότητα στην ανάπτυξη αυτών, στις οποίες υστερούν περισσότερο οι Έλληνες μαθητές του γυμνασίου και λυκείου (και οι οποίες προκύπτουν μεταξύ άλλων ή επαληθεύονται από την ενδοσχολική πιλοτική διαμορφωτική αξιολόγηση σε επιλεγμένα σχολεία του έργου). Περιλαμβάνονται δραστηριότητες αυτοαξιολόγησης μαθητών με δοκιμασίες από όλο το εύρος των ζητούμενων ικανοτήτων. Τέλος, κατά τις περιόδους πιστοποίησης θα λειτουργούν υπηρεσίες υποστήριξης των υποψήφιων πιστοποιούμενων μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου.

Γ. Αξιολόγηση – πιστοποίηση των μαθητών σε ικανότητες αξιοποίησης ΤΠΕ μέσα από ένα αυτοματοποιημένο σύστημα πιστοποίησης. Η εξέταση θα περιλαμβάνει ένα σύνολο από δοκιμασίες που είναι εντός του εύρους των στοχευόμενων ικανοτήτων στις ΤΠΕ. Οι εξετάσεις πιστοποίησης ικανοτήτων ΤΠΕ θα γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα, σε πιστοποιημένα εργαστηριακά κέντρα εξέτασης (ΚΕΠΙΣ-ΤΠΕ) τα οποία βρίσκονται σε σχολικές μονάδες που διαθέτουν τις αναγκαίες υποδομές. Η παραγωγή των τεστ θα αξιοποιεί μεγάλη δεξαμενή βαθμονομημένων δοκιμασιών που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του έργου. Ο μαθητής θα λαμβάνει το ατομικό του τεστ ηλεκτρονικά, στο ΚΕΠΙΣ-ΤΠΕ και θα το συμπληρώνει σε κατάλληλα προσδιορισμένο χρονικό διάστημα (ενδεικτικά 3 ώρες). Η πιστοποίηση θα είναι δύο επιπέδων, για μαθητές γυμνασίου και λυκείου αντίστοιχα, θα δημιουργηθούν δε στο πλαίσιο του έργου διακριτές δεξαμενές δοκιμασιών για μαθητές γυμνασίου και λυκείου αντίστοιχα, και βεβαίως διακριτά υποσυστήματα ενσωμάτωσής τους σε τεστ, ανάλογα με τις προδιαγραφές του κάθε επιπέδου.
Σε πρώιμο στάδιο, πριν τη διενέργεια πιστοποιήσεων ευρείας κλίμακας έγινε πιλοτική εφαρμογή σε μικρή κλίμακα μαθητών, που είχε διαγνωστικό και ερευνητικό χαρακτήρα με τη συνεργασία καθηγητών τους. Βασικό αποτέλεσμα της εφαρμογής αυτής είναι η ανατροφοδότηση του συστήματος πιστοποίησης συνολικά, τόσο μέσω της επικύρωσης και βελτίωσης των τύπων και λεπτομερειών των δοκιμασιών, όσο και της λειτουργικότητας του συστήματος πιστοποίησης.


Δύο είναι οι κύριες προκλήσεις του έργου της πιστοποίησης ικανοτήτων ΤΠΕ:
Οι κεντρικές δράσεις για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία, που είναι η βάση για την ανάπτυξη του προτεινόμενου έργου πιστοποίησης είναι ακόμη σε εξέλιξη, και αυτό εκ των πραγμάτων επιβάλει έναν σχεδιασμό που αφενός να είναι προσαρμοσμένος στις πραγματικές εξελίξεις του σχολείου σε ό,τι αφορά τη διείσδυση των ΤΠΕ και εν γένει το υπάρχον μαθησιακό περιβάλλον, στο οποίο οι μαθητές αποκτούν τις στοχευόμενες ικανότητες, και αφετέρου να αξιοποιεί τις πλέον σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να τις προσαρμόζει σταδιακά στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, δεδομένου ότι αυτές λειτουργούν ήδη αρκετά χρόνια στα εκπαιδευτικά αυτά συστήματα και σε συνθήκες που είναι περισσότερο ευνοϊκές για την εφαρμογή τους.
Η δεύτερη σημαντική πρόκληση είναι ότι ο τρόπος αξιολόγησης και πιστοποίησης των ικανοτήτων ΤΠΕ οφείλει να είναι μαθητοκεντρικός και να καλύπτει ευρύ φάσμα των γνώσεων, δεξιοτήτων και υπεύθυνων ατομικών και κοινωνικών στάσεων στη χρήση των ΤΠΕ, να μην περιορίζονται δηλαδή στην αξιολόγηση των βασικών γνώσεων χρήσης ΤΠΕ. Πρέπει να εκτείνονται και να τονίζουν ευρύτερες δεξιότητες και στάσεις στη χρήση των ΤΠΕ, των οποίων η απόκτηση μπορεί να εντάσσεται αρμονικά στο πλαίσιο όλων των μαθημάτων ή διαθεματικών δραστηριοτήτων
.

Το έργο της πιστοποίησης ικανοτήτων ΤΠΕ αρχικά δημιουργεί το αναλυτικό πλαίσιο ικανοτήτων αξιολόγησης και πιστοποίησης, καθώς και τον βασικό κορμό των αναγκαίων τεχνολογικών, εκπαιδευτικών και υποστηρικτικών υποδομών.

Με το παραπάνω πλαίσιο συνδυάζεται μικρής κλίμακας διαδικασία πιστοποίησης μαθητών, με πρωταρχική λειτουργία των συστημάτων αυτοματοποιημένης πιστοποίησης, σε επιλεγμένα (λίγα) γυμνάσια.

Στη συνέχεια, πραγματοποιείται διευρυμένη εφαρμογή πιστοποίησης με ολοκληρωμένα συστήματα και διαδικασίες πιστοποίησης με πρόσκληση σε χιλιάδες μαθητές που τελείωσαν τη Γ' γυμνασίου το σχολικό έτος 2013-2014. Θα ακολουθήσει και δεύτερη διευρυμένη εφαρμογή το σχολικό έτος 2014-2015 που θα απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Λυκείου.

Οι υποδομές που δημιουργεί το έργο θα είναι διαθέσιμες για το σύνολο των σχολείων και των μαθητών τους, για τα οποία επεκτείνονται οι δράσεις του ψηφιακού σχολείου, με μόνο κόστος το κόστος λειτουργίας, υποστήριξης και συντήρησης.

Για τους επιτυχόντες στην τελική αξιολόγηση-πιστοποίηση θα χορηγείται πιστοποιητικό ικανοτήτων ΤΠΕ, δύο επιπέδων, για μαθητές γυμνασίου και λυκείου, αντίστοιχα.


Το Σάββατο 23 Ιουνίου 2012 πραγματοποιήθηκε πιλοτική πιστοποίηση 90 μαθητών Γ’ Γυμνασίου σε ικανότητες Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών. Η δράση ήταν πιλοτικού χαρακτήρα, μη τετριμμένης κλίμακας, με πλήρη χαρακτηριστικά κανονικής πιστοποίησης, από εκπαιδευτική, τεχνική και οργανωτική άποψη. Είχε ρητά διατυπωμένο στόχο και αντίστοιχο σχεδιασμό ώστε να γίνει έρευνα και να προκύψουν αντικειμενικά, λεπτομερή και αξιόπιστα επιστημονικά δεδομένα ως προς τις ικανότητες ΤΠΕ που έχουν οι μαθητές Γ’ Γυμνασίου, πριν από οποιαδήποτε στοχοθετημένη παρέμβαση ενίσχυσης των ικανοτήτων αυτών, εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού χαρακτήρα.

Για τη συμμετοχή στην πιλοτική πιστοποίηση έγινε γραπτή πρόσκληση, έναν μήνα πριν την πιστοποίηση, σε 6 Γυμνάσια του νομού Αχαΐας (αστικού, ημιαστικού χαρακτήρα). Η συμμετοχή των μαθητών ήταν εθελοντική με μόνη προϋπόθεση τη φοίτηση στην τυπική Γ' τάξη. Οι μαθητές ενημερώθηκαν άμεσα κι έμμεσα :
ότι δεν χρειάζεται και δεν πρέπει να προβούν σε ιδιαίτερη προετοιμασία για την αξιολόγηση αυτή.
ότι η συμμετοχή τους στην πιλοτική φάση θα ανατροφοδοτήσει σημαντικά τον σχεδιασμό του έργου για την ευρύτερη κλίμακα.
ότι πιθανή αδυναμία πιστοποίησης δεν πρέπει να εκληφθεί ως αποτυχία μιας και συμμετέχουν χωρίς ιδιαίτερη προετοιμασία με μόνο κίνητρο τη συμμετοχή τους σε μια καινοτόμα, ευχάριστη και χωρίς ρίσκο διαδικασία αξιολόγησης.
ότι όσοι μαθητές αξιολογηθούν θετικά θα λάβουν σχετικό πιστοποιητικό ικανοτήτων ΤΠΕ.
ότι οι δοκιμασίες που θα αντιμετωπίσουν δεν είναι απλά ερωτήματα γνώσεων, ούτε σχετίζονται ειδικά ή αποκλειστικά με το μάθημα της πληροφορικής, αλλά αφορούν ευρύτερες και βαθύτερες ικανότητες αξιοποίησης των ΤΠΕ στην καθημερινή και σχολική τους ζωή.
ότι η συμμετοχή τους εξασφαλίζεται μόνο με έγγραφη βεβαίωση των γονέων τους, στους οποίους έγινε ειδική δημόσια ενημέρωση.

Η πιστοποίηση βασίστηκε σε αυτοματοποιημένο ηλεκτρονικό σύστημα αξιολόγησης (computer based testing application) μέσω του οποίου διατέθηκαν δύο διαφορετικά e-tests. Τα δύο e-tests που χρησιμοποιήθηκαν ήταν σχεδιασμένα ώστε να είναι απολύτως ισοδύναμα ως προς τις ικανότητες που εξετάζουν αλλά και ως προς τη μορφή, τη δυσκολία και τον αναμενόμενο χρόνο απόκρισης των μαθητών. Για τη σύνθεση των tests μεταξύ άλλων πραγματοποιήθηκαν 8 φάσεις αξιολόγησης στις οποίες συμμετείχαν ειδικοί επιστήμονες, εξειδικευμένοι μηχανικοί και εκπαιδευτικοί. 
Οι μαθητές αντιμετώπισαν μια σειρά από δοκιμασίες οι οποίες περιελάμβαναν ερωτήματα τα οποία ανίχνευαν συγκεκριμένες ικανότητες και συνδυασμούς τους. Τα ερωτήματα ήταν σχεδιασμένα ώστε να μην είναι γνωστή η απάντηση εκ των προτέρων αλλά να πρέπει να σκεφτούν και να κάνουν ενέργειες ώστε να βρουν την απάντηση αξιοποιώντας το διαδίκτυο αλλά και εφαρμογές γενικής χρήσης ή άλλες που είναι διαθέσιμες τοπικά ή δικτυακά. Τονίζεται ότι οι δοκιμασίες και οι ικανότητες που αυτές εξετάζουν είναι σχεδιασμένες ώστε να είναι ανεξάρτητες από τη συγκεκριμένη έκδοση των εφαρμογών, κατά τα πρότυπα των σύγχρονων διεθνών τάσεων και καλών πρακτικών. Κάθε ερώτημα συσχετίζεται με μία ή δύο συγκεκριμένες κατηγορίες ικανοτήτων ΤΠΕ (γνώσεις, δεξιότητες και σε ορισμένες περιπτώσεις στάσεις και καλές πρακτικές που αξιοποιούν τη χρήση των ΤΠΕ). 
Για τους σκοπούς της έρευνας και τη συλλογή αξιόπιστων στοιχείων, η διάθεση ενδεικτικών παραδειγμάτων στους μαθητές – και στο ευρύτερο κοινό – μέσω του κόμβου του έργου πριν την αξιολόγηση ήταν εξαιρετικά περιορισμένη και με μόνο σκοπό την εξοικείωση με το τεχνικό περιβάλλον της αξιολόγησης και τη γενική μορφή των δοκιμασιών.

Για τον προσδιορισμό των ικανοτήτων που πρέπει να αξιολογηθούν προηγήθηκε επιστημονική έρευνα πεδίου και ελήφθησαν υπόψη οι ικανότητες που υιοθετούν τα διεθνή συστήματα πιστοποίησης ΤΠΕ που εφαρμόζονται ειδικά σε μαθητές (ειδικότερα αυτά που εφαρμόζονται στη Γαλλία και τη Φιλανδία, καθώς και ορισμένες κατευθύνσεις για την εφαρμογή σε εκπαιδευτικά συστήματα των ΗΠΑ). Επίσης, ελήφθησαν υπόψη τα ελληνικά προγράμματα σπουδών στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα του Γυμνασίου. Τέλος, η σχολική πραγματικότητα ως προς το τι πράγματι γνωρίζουν οι μαθητές αποτέλεσε σημαντικό θέμα επιστημονικής συζήτησης και διερεύνησης. Ο σχεδιασμός των δοκιμασιών / ερωτημάτων ήταν ανεξάρτητος από αυτήν, κατά την έννοια ότι οι δοκιμασίες δεν προσαρμόστηκαν στο διαφαινόμενο επίπεδο γνώσεων και ικανοτήτων των Ελλήνων μαθητών σήμερα.

Οι μαθητές αξιολογήθηκαν σε αυθεντικό υπολογιστικό περιβάλλον χωρίς τεχνικές προσομοίωσης ή περιορισμούς, παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν στο σχολείο ή στην προσωπική τους ζωή. Ειδικότερα είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ελεύθερα το διαδίκτυο και εφαρμογές. Η μόνη ρητή απαγόρευση αφορούσε στη χρήση εφαρμογών επικοινωνίας για ανταλλαγή μηνυμάτων με άλλα πρόσωπα κατά τη διάρκεια της εξέτασης και αυτό ελέγχθηκε απόλυτα με τεχνικά μέσα καθώς και με τη φυσική παρουσία επιτηρητών. Η πιστοποίηση πραγματοποιήθηκε σε 3 εργαστήρια, ειδικά προετοιμασμένα για τον σκοπό αυτό, στις εγκαταστάσεις του ΙΤΥΕ Διόφαντος στην Πάτρα και στο Πανεπιστήμιο Πατρών.

Συνολικά από την διαδικασία προέκυψαν σημαντικά αποτελέσματα. Η αναλυτική επεξεργασία των επιστημονικών δεδομένων οδήγησε σε σημαντικά επιστημονικά συμπεράσματα και σχόλια για τις ικανότητες ΤΠΕ, για τη σύνθεση των tests, λειτουργικές προδιαγραφές των συστημάτων, και τέλος διοργανωτικές οδηγίες και προδιαγραφές για την εφαρμογή σε ευρύτερη κλίμακα.

Πηγή: eduportal

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου