Δευτέρα 2 Μαΐου 2011

Διαβάζοντας την τελευταία στιγμή για διαγώνισμα

Σας ενημέρωσαν ότι σε 1 εβδομάδα θα γράψετε διαγώνισμα ιστορίας σε 10 μαθήματα. Οι μέρες πέρασαν χωρίς να ανοίξετε βιβλίο και έφτασε η μοιραία στιγμή: μέσα σε ένα απόγευμα πρέπει να διαβάσετε όχι μόνο την ύλη για το διαγώνισμα, αλλά και τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Γνωστό σενάριο, που επαναλαμβάνεται , δυστυχώς, πολύ συχνά… 
Πολλοί μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου διαβάζουν την τελευταία στιγμή για ένα τεστ/διαγώνισμα, ξέροντας ότι δεν θα μπορέσουν να μάθουν ούτε τη μισή ύλη, καθώς το χρονικό διάστημα που έχουν είναι πολύ μικρό. Είναι αυτός ο τρόπος διαβάσματος λάθος; Οπωσδήποτε. Όλοι ξέρουν ότι το καλύτερο είναι να αρχίσει ο μαθητής την προετοιμασία για την εξέταση, όσο το δυνατόν πιο νωρίς, προκειμένου να καταφέρει να μάθει και να κατανοήσει πραγματικά και σε βάθος την ύλη. 

Στην περίπτωση όμως που το κακό έχει γίνει και το παιδί πρέπει να διαβάσει την παραμονή του τεστ/διαγωνίσματος, το πιο σημαντικό είναι να διαβάσει, όσο γίνεται, αποδοτικά και αποτελεσματικά. 

Τι μπορείτε να κάνετε για να διαβάσετε αποτελεσματικά και να τα καταφέρετε στο διαγώνισμα: 

- Μην χάνετε χρόνο! Το να αρχίσετε να πανικοβάλλεστε και να φωνάζετε ότι δεν προλαβαίνετε δεν είναι λύση. Το να μαλώνετε με τους γονείς σας επειδή το Σαββατοκύριακο βγήκατε βόλτα και χάσατε χρόνο, δεν είναι λύση. Αφήστε τη συζήτηση και την σκέψη για το τι έπρεπε να κάνετε για κάποια άλλη στιγμή. Το να μην διαβάσετε τίποτα πάλι δεν είναι λύση. Καλύτερα να γράψετε 6 και να είστε πάνω από τη βάση, παρά 0. Αρχίστε διάβασμα αμέσως! 

- Αρχικά πρέπει να προσδιορίσετε την ύλη και τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει η εξέταση: θα μπουν ορισμοί ή προβλήματα (πχ στα μαθηματικά), θα μπει γραμματική, συντακτικό ή ορθογραφία στη γλώσσα; Οι ερωτήσεις θα είναι Σωστό – Λάθος, πολλαπλής επιλογής ή ανάπτυξης; Δείτε τα προηγούμενα διαγωνίσματα που έχουν μπει από τον ίδιο δάσκαλο/καθηγητή. Θα καταλάβετε την φιλοσοφία του στα διαγωνίσματα και θα μπορέσετε να διαβάσετε δίνοντας έμφαση όπου πρέπει (πχ αν στα μαθηματικά δεν βάζει ποτέ θεωρία, αλλά μόνο ασκήσεις και τύπους, δεν υπάρχει λόγος να καθίσετε και να μάθετε απέξω τους ορισμούς). 

- Οργανώστε την ημέρα σας. Ακυρώστε δραστηριότητες που δεν είναι ζωτικής σημασίας (προπόνηση, μάθημα μουσικής, προγραμματισμένη έξοδο για διασκέδαση) και δείτε τι άλλες υποχρεώσεις έχετε. Ιεραρχήστε τις σε μια λίστα ανάλογα με την σπουδαιότητά τους (πχ αφήστε τα Θρησκευτικά και τη Μουσική για το τέλος και τοποθετείστε πάνω πάνω στην λίστα Γλώσσα, Μαθηματικά και Φυσική). Δυστυχώς, το πιο πιθανό είναι να μην προλάβετε να κάνετε όλα τα μαθήματα. Ωστόσο, είναι προτιμότερο να πάτε μια φορά αδιάβαστοι στα Θρησκευτικά, παρά να γράψετε κάτω από τη βάση σε διαγώνισμα τριμήνου . 

- Αρχίστε να διαβάζετε από την ύλη του διαγωνίσματος. Μην περιμένετε να τελειώσετε πρώτα όλα τα άλλα μαθήματα της επόμενης μέρας, καθώς όταν τα τελειώσετε θα είστε πολύ κουρασμένοι και το διάβασμά σας δεν θα είναι αποδοτικό. Διαβάστε 1-2 ώρες για το διαγώνισμα, κάντε γρήγορα τα υπόλοιπα μαθήματά σας και ξαναγυρίστε στην ύλη του διαγωνίσματος μέχρι να κοιμηθείτε. 

- Σκεφτείτε πώς σας βολεύει να διαβάζετε. Είστε από τους μαθητές που αποδίδουν καλύτερα μετά από ένα μεγάλο διάλειμμα ή από αυτούς που αποσυντονίζονται και δεν μπορούν να επιστρέψουν στο διάβασμά τους ; Μερικοί μαθητές βρίσκουν ιδιαίτερα βαρετό να διαβάζουν συνέχεια το ίδιο μάθημα. Αν είστε από αυτούς μπορείτε να προγραμματίσετε έτσι το διάβασμά σας, ώστε να κάνετε τα άλλα μαθήματα ανάμεσα στο διάβασμα του διαγωνίσματος. Πχ μετά από μισή ώρα διάβασμα για το διαγώνισμα, όταν αρχίσετε να νιώθετε ότι το μυαλό σας δεν συγκεντρώνεται, κάντε τα μαθηματικά σας και μετά ένα σύντομο διάλειμμα. 

- Μην αρχίζετε να διαβάζετε από την αρχή όλα τα μαθήματα ένα- ένα. Βρείτε τα πιο σημαντικά σημεία κάθε μαθήματος και μάθετε αυτά μόνο. Συνήθως είναι τα σημεία που υπάρχουν στην ανακεφαλαίωση ή στην περίληψη των μαθημάτων, αυτά που είναι γραμμένα με έντονα ή πλάγια γράμματα, αυτά που δίνονται σε μορφή λίστας (με αρίθμηση ή με κουκίδες), αυτά που υπάρχουν στις ασκήσεις του βιβλίου ή αυτά που έχετε σημειωμένα από την παράδοση του μαθήματος στο πρόχειρό σας. Πολλά βοηθήματα του εμπορίου έχουν συγκεντρωμένα τα πιο βασικά σημεία κάθε μαθήματος καθώς και απλές ασκήσεις για αυτά. 

- Μην επιμένετε στις λεπτομέρειες. Μάθετε τα πιο βασικά σημεία του μαθήματος, επιγραμματικά. Αν οι πληροφορίες που πρέπει να μάθετε είναι σε μορφή κειμένου, αφιερώστε λίγο χρόνο και κάντε τα σαν σχεδιάγραμμα ή με μορφή λίστας. 

- Μην ξεχνάτε ότι για να μάθετε κάτι, πρέπει να το κατανοήσετε. Αφιερώστε λίγο παραπάνω χρόνο για να διαβάσετε ένα παράδειγμα ή να σας το εξηγήσει κάποιος άλλος. Αν η διατύπωση είναι δύσκολη, απλοποιείστε την όσο είναι δυνατόν (αντικαταστήστε δύσκολες λέξεις με απλούστερες συνώνυμες, αλλάξτε τη δομή των προτάσεων). 

- Ζητήστε βοήθεια από τους δικούς σας, αν είναι δυνατόν. Γλιτώστε χρόνο διαβάζοντας μόνο περιλήψεις των μαθημάτων που έχουν βγάλει οι δικοί σας ή διαβάζοντας τις «απλοποιημένες» και σύντομες λίστες που έχουν κάνει. ΓΟΝΕΙΣ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ: Τα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες δυσκολεύονται να κάνουν ανάγνωση ένα κείμενο, να το κατανοήσουν και να βγάλουν τα πιο σημαντικά σημεία του μαθήματος. Βοηθήστε το αυτή τη στιγμή που υπάρχει πίεση χρόνου και μην το αφήσετε να αποτύχει για να «πάρει το μάθημά του». Σίγουρα, μετά από ένα ολόκληρο απόγευμα εξαντλητικού διαβάσματος που στην καλύτερη περίπτωση θα οδηγήσει σε μια μέτρια βαθμολογία, το παιδί θα καταλάβει το λάθος του και την επόμενη φορά θα οργανώσει καλύτερα το διάβασμά του. 

- Αν ξέρετε πόσο θα βαθμολογηθεί κάθε άσκηση, οργανώστε ανάλογα το διάβασμά σας. Πχ αν ξέρετε ότι η θεωρία παίρνει 3 μονάδες και οι ασκήσεις 7, αφιερώστε πολύ χρόνο στις ασκήσεις. 

- Το ότι δεν έχετε πολύ χρόνο δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνετε διαλείμματα. Ο εγκέφαλός σας δεν μπορεί να κατανοεί και να απομνημονεύει πληροφορίες για πολλές ώρες χωρίς ξεκούραση. Φροντίστε ωστόσο τα διαλείμματά σας να είναι μικρά και να σας ξεκουράζουν/ αναζωογονούν. Βγείτε για λίγο μια βόλτα στο οικοδομικό σας τετράγωνο ή στο μπαλκόνι, κάντε ένα ντουζάκι, πιείτε ένα χυμό ή φάτε κάτι πολύ ελαφρύ. Μην δείτε τηλεόραση και μην παίξετε ηλεκτρονικό παιχνίδι. Αν δυσκολεύεστε κάθε φορά να σηκωθείτε για διάβασμα, παρακαλέστε κάποιον δικό σας να σας ενημερώσει ότι ο χρόνος ξεκούρασης τελείωσε και ότι πρέπει να συνεχίσετε. 

- Αν δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε στο διάβασμα, προτιμείστε να καθίσετε σε ένα ήσυχο μέρος που κάποιος θα μπορεί να σας παρακολουθεί για να βλέπει αν διαβάζετε όντως ή αν απλώς κάθεστε με το βιβλίο στο χέρι. Πολλές φορές μαθητές που κλείνονται μόνοι στο δωμάτιό τους για να διαβάσουν, καταλήγουν μετά από 2 ώρες να μην έχουν μάθει τίποτα, γιατί το μυαλό τους «ταξιδεύει». Μια καλή λύση είναι να καθίσει ένας ενήλικας κοντά σας για να «διαβάσετε» μαζί, εξηγώντας σας τα δύσκολα σημεία, εξετάζοντάς σας στην ύλη και βοηθώντας σας να μένετε συγκεντρωμένοι. 

2 σχόλια:

  1. Δυστυχως το καμάρι μου θα το χρειαστεί. Βιβλίο δεν άνοιξε το Πάσχα. Έλπιζα οτι τωρα στο Γυμνάσιο θα τα πάμε καλύτερα. Τραγικό μου λάθος.
    Θα τα δοκιμάσουμε όλα και ο Θεός βοηθός !
    Μια μάνα στα όρια νευρικού κλονισμού...

    ΥΓ ευχαριστούμε πολύ (πιο πολύ ο απαράδεκτος Γιώργος μου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kai emeis ta ksanakaname mantara kai as eimaste likio fetos. kouragio. kathe xrono ta idia : fones stis giortes (dikes moy), klamata molis anoiksei to sxolio (tis Nikis).

    Ante, ligos kairos emine, tha anteksoume

    Kalo koyragio apo mia alli mana sta oria tis isterias

    ΑπάντησηΔιαγραφή