Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου 2010

Ενα καλό παραµύθι είναι «βάλσαµο» για όλους τον καιρό της κρίσης

Είναι ο άνθρωπος που αγαπούν τα παιδιά, ο παραμυθάς που λέει τις πιο γλυκές ιστορίες. Ο Ευγένιος Τριβιζάς έχει γράψει περισσότερα από 100 παιδικά βιβλία και θεατρικά έργα και, όπως δηλώνει, εκείνο που τον γοητεύει στα παραμύθια είναι ότι τα πάντα είναι δυνατά, «πάντα υπάρχει ελπίδα». Η επαγγελματική του ιδιότητα ως εγκληματολόγου, καθηγητή σε βρετανικό πανεπιστήµιο, όχι μόνο δεν εμποδίζει τη συγγραφή παιδικών βιβλίων, αλλά αντίθετα τον συναρπάζει η εναλλαγή των δύο αυτών ρόλων. 
«Πολλά από τα θέματα τα οποία πραγματεύεται η σύγχρονη Εγκληματολογία, όπως η ενοχή, η παραβατικότητα και η τιμωρία, προσφέρουν πλούσιο υλικό για τα βιβλία μου». 

1. Ενα καλό παιδικό βιβλίο είναι ιδανικό δώρο για τις γιορτές; 
Ναι, επειδή κρύβει στις σελίδες του πολλά ακόμα ανεκτίμητα δώρα. Ονειρα, εκπλήξεις, γνώσεις και ελπίδες. 

2. Πόσο παραμυθένια μπορούν να γίνουν τα Χριστούγεννα; 
Οσο το επιτρέπει ο καταναλωτικός κυκεώνας που τα απειλεί. 

3. Τα παραμύθια μπορούν να λειτουργήσουν ως «βάλσαμο» για μικρούς και μεγάλους τον καιρό της κρίσης; 
Βέβαια, επειδή μεταδίδουν το αισιόδοξο μήνυμα ότι, όσο δύσκολο κι αν φαίνεται, μπορούμε να νικήσουμε τους δράκους που μας δυναστεύουν. 

4 Ποιο είναι το δικό σας χριστουγεννιάτικο μήνυμα; 
Το ίδιο με το μήνυμα του ήρωα του βιβλίου μου «Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι», δηλαδή «άπλωσε το χέρι, άγγιξε κι εσύ ένα αστέρι!». 

5. Εχετε γράψει περισσότερα από 100 παιδικά βιβλία.  Ποιο ήταν το πρώτο με θέμα την Πρωτοχρονιά; 
Οι «Πειρατές της Καμινάδας». 
Στο μυθιστόρημα αυτό, δύο πειρατές παίρνουν τη θέση του Αϊ-Βασίλη και, αντί να αφήνουν δώρα, κλέβουν τις μαξιλαροθήκες από τα μαξιλάρια και τα κορδόνια από τα παπούτσια των παιδιών. 

6 . Τι σας γοητεύει στα παραμύθια; 
Οτι τα πάντα είναι δυνατά, πάντα υπάρχει ελπίδα.

7. Από πού αντλείτε την έµπνευσή σας;
Από ένα χρώμα, έναν ήχο, μια σκιά. Από τα ηλιοτρόπια της Ισπανίας, τις σαύρες του Αγίου ∆ομήνικου, τις μπουκαμβίλιες της Πλάκας, τους κόκορες της Ντελαγκράτσιας, τους κάκτους της Αριζόνας, ακόμα και από το πιο ασήμαντο αντικείμενο. 

8. Η φαντασία τι ρόλο παίζει στη συγγραφή παιδικών βιβλίων; 
Γοητεύει, διασκεδάζει και διευρύνει τους δημιουργικούς ορίζοντες του παιδιού. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, επειδή η φαντασία είναι ο προθάλαμος κάθε προόδου. 

9. Η καθημερινότητα;
Οι παρωπίδες που φοράμε δεν μας επιτρέπουν να δούμε τα χίλια δυο θαυμαστά που κρύβει η κάθε της πτυχή. 

10. Τα παραμύθια είναι μόνο για μικρούς;
Ποτέ δεν ήταν, ούτε και τώρα είναι. Τα γνήσια παραμύθια είναι όχι μόνο διαχρονικά και διαπολιτισμικά αλλά και διηλικιακά. 

11. Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ήρωες; 
Τα παιδιά έχουν ανάγκη από θετικά πρότυπα. Πολλοί από τους θεωρούμενους «ήρωες» κάθε άλλο παρά θετικά πρότυπα προβάλλουν. 

12.  Στα παραµύθια οι κακοί συχνά καταλαβαίνουν και διορθώνουν τα λάθη τους. Στη ζωή; 
∆εν υπάρχουν «καλοί» και «κακοί». Μόνο καλές και κακές πράξεις. Το καλό και το κακό υπάρχει στον καθένα μας. 

13. Το κοινό σάς έχει ταυτίσει µε τη «Φρουτοπία». Πώς εξηγείτε την αγάπη γι’ αυτό το έργο;
Οφείλεται ίσως στο ότι ο Θάνος το κολοκυθάκι καταφέρνει να δείρει έναν μανάβη. 

14. Ποιο είναι το καλύτερο τέλος ενός παιδικού βιβλίου; 
Το τέλος που υπόσχεται μια νέα αρχή. 

15. Φοβάστε μήπως οι νέες τεχνολογίες «σκοτώσουν» το παιδικό βιβλίο; 
Ακόμα και αν «σκοτώσουν» το βιβλίο, δεν θα σκοτώσουν το παραμύθι που θα βρει άλλους τρόπους έκφρασης, έστω και virtual reality γιαγιάδες. 
Σημασία δεν έχει τόσο το μέσο όσο το περιεχόμενο. 

16. Ετοιµάζετε κάποιο βιβλίο αυτή την περίοδο; 
Μια σειρά οικολογικών βιβλίων με γενικό τίτλο «Πράσινη κλωστή δεμένη». 

17. Ποια ιδιότητα προτιµάτε: Αυτή του συγγραφέα ή του εγκληµατολόγου; 
Την εναλλαγή μεταξύ των δύο. Από νηπιαγωγεία σε φύλακες, από παρασκήνια θεάτρων σε κελιά αστυνομικών σταθμών, από αίθουσες δικαστηρίων σε παιδικές χαρές. Με συναρπάζει η εναλλαγή εικόνων, αισθήσεων και παραστάσεων. 

18. Συνδυάζονται η Εγκληµατολογία, την οποία διδάσκετε στο πανεπιστήµιο, µε τη συγγραφή παιδικών βιβλίων; 
Πολλά από τα θέματα τα οποία πραγματεύεται η σύγχρονη Εγκληματολογία, όπως η ενοχή, η παραβατικότητα και η τιμωρία, προσφέρουν πλούσιο υλικό για τα βιβλία µου.

19. Το παιδικό θέατρο στη χώρα µας; 
Η Σταχτοπούτα του θεάματος. 

20. Πόσα δικά σας θεατρικά έργα παίζονται αυτή την περίοδο; 
«Ο Χιονάνθρωπος και το κορίτσι» στο ΚΘΒΕ, «Ο Ταύρος που έπαιζε πίπιζα» στον «Ακάδημο», το «Για μια φούχτα μπάμιες» στο «Πειραιώς 131» και για μικρότερα παιδιά «Η Μάγισσα Φουφήχτρα», που με την ηλεκτρική της σκούπα ρουφάει πεταλούδες στην Παραμυθοχώρα.

Πηγή: Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου