Στο σύγγραμμα "Γνωστική και Κινητική Εξέλιξη" των Δήμητρα Κουτσούκη, Αικατερίνη Ασωνίτου και Σοφία Χαρίτου, εξετάζεται σε βάθος η αδήριτη σχέση μεταξύ γνωστικής και κινητικής εξέλιξης και αναλύονται οι γνωστικές διεργασίες που επιτελούνται κατά την κινητική μάθηση. Η κίνηση αποτελεί το κυριότερο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης ζωής αφού μέσα από αυτήν το άτομο μπορεί να εξερευνήσει το περιβάλλον του, να αυτοεξυπηρετηθεί, να εκφραστεί αθλητικά, καλλιτεχνικά, ή ακόμα και να λειτουργεί ως αυτοσκοπός. Λόγω αυτής της στενής σχέσης μεταξύ γνωστικής και κινητικής εξέλιξης, οι δυσκολίες ή οι διαταραχές στον έναν τομέα επηρεάζουν και τον άλλο. Οι θεωρητικές κατευθύνσεις που παρουσιάζονται στο σύγγραμμα προσεγγίζονται με στόχο την ανάδειξη της σχέσης αυτής και την ανάπτυξη των παραγόντων που την επηρεάζουν (π.χ. κληρονομικότητα - περιβάλλον). Η ύπαρξη δυσκολιών ή διαταραχών επηρεάζει συνολικά την ανάπτυξη βρεφών, παιδιών, εφήβων και αργότερα ενηλίκων. Τα άτομα τα οποία παρεκκλίνουν από ό,τι λέγεται «φυσιολογικό» συγκεντρώνουν περισσότερο την επίδραση αυτών των διαταραχών σε όλους τους τομείς (γνωστικό, κινητικό, συναισθηματικό, κοινωνικό κ.ά.). Η κινητική και γνωστική αξιολόγηση βοηθά τους επαγγελματίες να κατανοήσουν τις αδυναμίες και τις ικανότητες των παιδιών μέσα από την εξέταση δύο βασικών αλληλένδετων αναπτυξιακών τομέων. Προτείνεται ένα δυναμικό μοντέλο παρέμβασης στην κίνηση που λαμβάνει υπόψη τη σχέση γνωστικής και κινητικής εξέλιξης, καθώς και όλους τους παραπάνω παράγοντες. Τελικός στόχος της παρέμβασης είναι η ανάπτυξη (εμπλουτισμός) της γνώσης και εμπειρίας με κινητικές και γνωστικές δεξιότητες που θα ωφελήσουν το παιδί στην καθημερινότητά του (π.χ. ελεύθερο παιχνίδι, παιδική χαρά κ.ο.κ.). Επιπρόσθετα, παρουσιάζονται Καλές Πρακτικές στην Εξελικτική και Ειδική Φυσική Αγωγή. Οι στόχοι των δραστηριοτήτων που προτείνονται δεν αποσκοπούν αποκλειστικά στην κινητική βελτίωση, αλλά και στη γνωστική, αντιμετωπίζοντας το παιδί ως μία ολότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου