Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2016

9 τρόποι που οι ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι βοηθούν τα σχολεία και τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Πώς οι σκύλοι θεραπείας/ σκύλοι βοηθοί βοηθούν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Όταν η Jasmine Hall μού έστειλε μήνυμα ότι τα σκυλιά επιτρέπονται πλέον στα σχολεία, προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να αισθάνονται περισσότερο ασφαλή και ευτυχισμένα και κατ’ επέκταση έτοιμα για να μάθουν, ήξερα ότι αυτή η πληροφορία θα είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη για πολλούς αναγνώστες μας.

Για τους μαθητές με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού, Σύνδρομο Asperger, Διαταραχές Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης, κοινωνικό άγχος, Σύνδρομο Tourette, επικίνδυνες για τη ζωή αλλεργίες κ.α. το σχολείο είναι μια πρόκληση. Η προετοιμασία τους κάθε πρωί και η έλλειψη διάθεσης να πάνε είναι συχνά εφιάλτης για τα άτομα που τα φροντίζουν. Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι θεραπευτές πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να εισάγουν σκύλους στη ζωή των παιδιών και στα προγράμματα παρέμβασης που ακολουθούν. Το κείμενο ανήκει στην Jasmine Hall και δημοσιεύτηκε στο Online College Blog. http://www.onlinecolleges.net/

9 τρόποι που οι ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι βοηθούν τα σχολεία και  τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

1) Βοηθούν στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού (bullying).

Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πρόβλημα που εμφανίζεται πλέον σε πάρα πολλές σχολικές αίθουσες. Σε κάποια σχολεία, όμως, οι σκύλοι κάνουν τη διαφορά στη μάχη ενάντια σε όσους εκφοβίζουν. Μέσω ειδικών προγραμμάτων όπως το No More Bullies στο Kansas, εθελοντές και σκυλιά επισκέπτονται σχολεία για να διδάξουν στα παιδιά την συμπόνοια και την δικαιοσύνη. Οι εμπνευστές του προγράμματος αναφέρουν ότι τα παιδιά ταυτίζονται με τα ζώα και μέσω της ενσυναίσθησης για ένα σκύλο μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα πώς αισθάνονται οι συμμαθητές τους. Ο Jo Dean Hearn του προγράμματος No More Bullies αναφέρει ότι «είναι πιο εύκολο για τα παιδιά να κάνουν τη μετάβαση όταν τους ζητάμε να σκεφτούν πώς νιώθει ένα ζώο όταν του συμπεριφερόμαστε με άσχημο τρόποστο πώς αισθάνεται το παιδί που κάθεται δίπλα τους όταν του συμπεριφέρονται με άσχημο τρόπο». Τα προγράμματα αυτού του είδους φαίνεται να έχουν σημαντικά αποτελέσματα, με πολλά σχολείο να μπαίνουν σε λίστα αναμονής για να ενταχθούν σε αυτά. Σε μια έρευνα σχετικά με ένα παρόμοιο πρόγραμμα, το Healing Species, διαπιστώθηκε ότι η βίαιη συμπεριφορά των μαθητών που συμμετείχαν μειώθηκε κατά 55% ενώ η επιθετικότητα κατά 62%.

2) Σκυλιά βοηθοί του Αυτισμού.

Τα παιδιά με αυτισμό συνήθως έχουν δυσκολίες στη συγκέντρωση και στην αλληλεπίδραση με άλλα άτομα, τόσο στο σχολείο όσο και έξω από αυτό. Με τη βοήθεια των ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων, τα παιδιά αυξάνουν τις ικανότητές τους και τα πηγαίνουν καλύτερα μέσα στην τάξη. Ο Jake Barry, μαθητής της Α’ Δημοτικού, πηγαίνει με τον σκύλο – βοηθό του Quincy στο σχολείο. Ο Quincy τον βοηθά στον τομέα της συγκέντρωσης, της κοινωνικοποίησης και τον κρατάει ήρεμο. Η μαμά του Jake, η Angela αναφέρει ότι τα πάει τώρα πια πολύ καλύτερα με τον Quincy βοηθό. Έχει αυξηθεί η ικανότητά του να κάθεται στο θρανίο του και να συγκεντρώνεται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ο Barry αναφέρει ότι είναι πιο ήρεμος, πιο δεκτικός και πιο συγκεντρωμένος στο στόχο του, στοιχεία που τον βοηθούν να τα πηγαίνει καλύτερα στο σχολείο. O Quincy επίσης τον βοηθά να «κόβει ταχύτητα» και να είναι πιο ευτυχισμένος, αφού πρέπει να κινείται στον ίδιο ρυθμό με τον Quincy. Έτσι, ο Jake είναι λιγότερο ανήσυχος και άκαμπτος και έχει λιγότερα ξεσπάσματα.

3)Επιλύοντας το πρόβλημα των πολλών απουσιών (σκασιαρχείου)

Στο γυμνάσιο του Tonaganixie του Kansas, ο διευθυντής Steve Woolf ήρθε αντιμέτωπος με την Mandy, μια μαθήτρια με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες η οποία έκανε υπερβολικά μεγάλο αριθμό αδικαιολόγητων απουσιών. Όταν ο Woolf γνώρισε την Mandy είχε κάνει ήδη 40 απουσίες κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Στην προσπάθειά του να βρει τρόπο για να κρατήσει την Mandy στο σχολείο, ο Woolf ζήτησε τη βοήθεια του River, ενός σκύλου – βοηθού. Ο Woolf έφερε την Mandy πίσω στο σχολείο με την υπόσχεση μιας έκπληξης, τον River, λέγοντάς της ότι “αν δεν έρχεται στο σχολείο για να τον φροντίζει, τότε ο River δεν θα έχει ούτε βόλτες, ούτε φαγητό, ούτε αγάπη». Με το κίνητρο να φροντίζει τον River, η Mandy πήγαινε στο σχολείο κάθε μέρα για το υπόλοιπο της χρονιάς, κάνοντας μόνο 2 απουσίες.

4) Αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς.

Τα προβλήματα συμπεριφοράς είναι ένα σοβαρό ζήτημα που καλείται να αντιμετωπίσει το σχολείο, αφού 1 στα 10 παιδιά έχει διαταραχή συμπεριφοράς τέτοιου βαθμού που επηρεάζει την μάθηση και την ανάπτυξη. Κάποια σχολεία χρησιμοποιούν σκύλους στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς, προωθώντας θετική συμπεριφορά στους μαθητές. Σε μια έρευνα διαπιστώθηκε ότι στα σχολεία που χρησιμοποιούνταν σκύλοι οι μαθητές είχαν λιγότερες πειθαρχικές παραπομπές σε σχέση με τα σχολεία όπου δεν χρησιμοποιούνταν ζώα. Η συμπεριφορά των μαθητών είχε βελτίωση τόσο απέναντι στους εκπαιδευτικούς, όσο και στους συμμαθητές τους, ενώ τα παιδιά έδειχναν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και υπευθυνότητα. Επιπλέον, οι γονείς ανέφεραν ότι τα παιδιά τους έδειχναν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το σχολείο από την στιγμή που υπήρχαν ζώα εκεί.

5) Προάγοντας/ βελτιώνοντας την αναγνωστική ικανότητα

Μπορεί να φαίνεται λίγο χαζό το να διαβάζεις σε έναν σκύλο, αλλά τα αντίστοιχα προγράμματα ανάγνωσης κάνουν πραγματικά θαύματα για τους μικρούς μαθητές. Παιδιά που ντρέπονται να διαβάσουν δυνατά στην τάξη ή σε ενήλικες, φοβούνται πολύ λιγότερο να διαβάσουν σε ένα σκυλί. Στο περιοδικό Childhood Education, η Mary Renck Jalongo αναφέρει ότι «είναι λιγότερο αγχωτικό για ένα παιδί να διαβάζει δυνατά σε έναν σκύλο παρά να διαβάζει σε κάποιο εκπαιδευτικό ή συνομήλικό του. Άλλωστε, ένα σκυλί ούτε σε κρίνει, ούτε σε διορθώνει». Στο πρόγραμμα Reading Education Assistance Dogs (READ), τα σκυλιά χρησιμοποιούνται προκειμένου οι αδύναμοι αναγνώστες να εξασκούνται στη μεγαλόφωνη ανάγνωση. Με την παρουσία ενός «ήρεμου και καλά εκπαιδευμένου σκύλου» οι μαθητές βρίσκουν κοινωνική στήριξη και συντροφιά. Εκτός από το να περνούν χρόνο με τον αγαπημένο τους σκύλο θεραπείας, στους μαθητές παρέχονται και άλλα κίνητρα, όπως πχ «πατουσουπογεγραμμένα» βιβλία. Μετά από το διάβασμα 10 βιβλίων, οι μαθητές κερδίζουν ένα βιβλίο που έχει εκτυπωμένο το αποτύπωμα της πατούσας του αγαπημένου τους σκύλου. Σε άλλα προγράμματα η ίδια η ανάγνωση στον σκύλο είναι το κίνητρο, καθώς μόνο αν τα παιδιά πιάσουν τους στόχους ανάγνωσης που έχουν τεθεί, έχουν δικαίωμα να διαβάσουν σε έναν ειδικά εκπαιδευμένο σκύλο.

6) Κοινωνική ανάπτυξη

Τα σκυλιά στο σχολείο δίνουν την ευκαιρία για προαγωγή της κοινωνικής ανάπτυξης σε κάθε στάδιό της, από το δημοτικό μέχρι και την εφηβεία. Είναι ιδιάιτερα χρήσιμα για την διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων και της υπευθυνότητας. Ειδικότερα, τα σχολεία χρησιμοποιούν σκύλους για να βοηθήσουν τα μικρά παιδιά να αποκτήσουν αυτο εκτίμηση, να μάθουν για την θετικη και αρνητική ενίσχυση, την υπευθυνότητα και τα όρια. Στα μεγαλύτερα παιδιά και στους εφήβους οι σκύλοι χρησιμοποιούνται για να βοηθούν στην επικοινωνία, να διδάσκουν καλοσύνη και να ενδυναμώνουν τους μαθητές μέσω των εκαπιδευτικών προγραμμάτων.

7) Ερευνώντας τις ασθένειες των πεύκων.

Τα σκυλιά χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια για την ανίχνευση ναρκωτικών. Ωστόσο, στο Auburn University οι ανιχνευτικές ικανότητες των σκύλων χρησιμοποιούνται με διαφορετικό τρόπο: για την καταπολέμηση των ασθενειών των πεύκων. Το σχολείο έχει δημιουργήσει ένα EcoDogs πρόγραμμα, όπου χρησιμοποιούνται σκύλοι για την ανίχνευση θανατηφόρων μυκήτων στις ρίζες των δέντρων που ευθύνονται για την καταστροφή τους. Έτσι, οι ερευνητές και οι ιδιοκτήτες γης δεν αναγκάζονται να σκάβουν μέχρι τις ρίζες για την επιθεώρηση των δέντρων, προκαλώντας με αυτό τον τρόπο την έκκριση περισσότερων χημικών (λόγω στρες) που οδηγούσε και στην προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού σκαθαριών.

8) Διδάσκοντας την υπεύθυνη συμπεριφορά.

Με ένα σκυλί μέσα στην τάξη οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μάθουν πώς να φροντίζουν ένα ζώο. Αυτό περιλαμβάνει περιποίηση του τριχώματος, τάισμα και βόλτες, εργασίες που μπορούν να μοιράζονται στους μαθητές. Οι εκπαιδευτές αναφέρουν ότι η εμπλοκή των μαθητών στην καθημερινή φροντίδα του σκύλου της τάξης είναι μια θετική εμπειρία, που προάγει την καθημερινή προσωπική τους υγιεινή όπως το βούρτσισμα των δοντιών στο σπίτι. Οι μαθητές επίσης μαθαίνουν για την υπευθυνότητα, την φροντίδα και το μοίρασμα όταν βοηθάει ο ένας τον άλλο κατά τη φροντίδα του σκύλου.

9) Προειδοποίηση για αλλεργιογόνα.

Όπως οι σκύλοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανίχνευση ναρκωτικών, εκρηκτικών μηχανισμών και μυκήτων, έτσι μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για τον εντοπισμό αλλεργιογόνων, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό για τους μαθητές που έχουν μια απειλητική για τη ζωή τους αλλεργία, πχ στα φιστίκια. Μολονότι τα σχολεία συχνά ακολουθούν πολιτικές που είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε οι μαθητές να αποφεύγουν τα αλλεργιογόνα που μπορούν αν τους προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα, κάτι τέτοιο δεν είναι πάντα εφικτό και μπορούν να συμβούν λάθη. Με τη βοήθεια των ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων, όμως, τα αλλεργιογόνα εντοπίζονται και απομακρύνονται πριν κάνουν κακό στους μαθητές με ευαισθησία, μια τακτική που μπορεί να σώσει ακόμα και ζωές. 
Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός - Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου