Οι ενήλικες με μαθησιακές δυσκολίες συχνά έρχονται αντιμέτωποι με ένα ευρύ φάσμα εμποδίων κατά την ανατροφή των παιδιών, τα οποία μπορούν να ξεπεράσουν με την κατάλληλη υποστήριξη. Επομένως, είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα είδη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι γονείς με μαθησιακές δυσκολίες καθώς και γενικές στρατηγικές για θετική αλληλεπίδραση μαζί τους.
Το πιο σημαντικό που πρέπει να θυμάστε είναι ότι κάθε γονέας έχει τα δικά του δυνατά σημεία, αλλά και τομείς στους οποίους χρειάζεται υποστήριξη, και, όπως όλοι οι γονείς, η ικανότητά του στην ανατροφή των παιδιών του επηρεάζεται τόσο από την υποστήριξη που έχει όσο και από τα εμπόδια που αντιμετωπίζει. Οι γονείς πρέπει να χαίρουν σεβασμού και οι κοινωνικοί λειτουργοί πρέπει να αναπτύσσουν θετικές σχέσεις μαζί τους, προκειμένου να είναι σε θέση να τους υποστηρίζουν και να διασφαλίζουν τα καλύτερα αποτελέσματα για τα παιδιά.
Συνεργασία με τους γονείς
Είναι σημαντικό για τους επαγγελματίες να αναγνωρίσουν ότι οι γονείς συχνά φοβούνται να συνεργαστούν με υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας παιδιών ή ενηλίκων. Γνωρίζουν τις αρνητικές στάσεις που υπάρχουν στην κοινωνία - για παράδειγμα, ότι οι γονείς με μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορούν να είναι καλοί γονείς και δεν είναι σε θέση να μάθουν πώς να αναλαμβάνουν την ανατροφή των παιδιών πιο αποτελεσματικά.
Οι επαγγελματίες υγείας πρέπει να κατανοούν τους φόβους των γονέων, όταν δημιουργούν μια σχέση μαζί τους, και να αφιερώνουν χρόνο, για να δημιουργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης περνώντας περισσότερο χρόνο μαζί τους και μοιράζοντας ανοιχτά και άμεσα τις ανησυχίες τους.
Το μοντέλο 6Ts (Tarleton et al, 2018) είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για την υποστήριξη της επαφής με τους γονείς και την προώθηση αποτελεσματικών πρακτικών που βασίζονται στις σχέσεις:
Χρόνος: απαιτείται επιπλέον χρόνος για να γνωρίσετε τους γονείς και να επικοινωνήσετε μαζί τους κατάλληλα – με εύκολους τρόπους. Οι γονείς χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αφομοιώσουν πληροφορίες, νέες δεξιότητες και γνώσεις. Επίσης, μπορεί να χρειάζονται συνεχή υποστήριξη, είτε μακροπρόθεσμη είτε επαναλαμβανόμενη.
Εμπιστοσύνη: οι γονείς και οι επαγγελματίες πρέπει να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον για να είναι αποτελεσματική η υποστήριξη. Χρειάζεται χρόνος για να αναπτυχθεί αυτή η εμπιστοσύνη.
Επιμονή: παροχή στήριξης στους γονείς μακροπρόθεσμα, για όσο διάστημα απαιτείται. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τη συνεχή συνεργασία με τους γονείς σε συγκεκριμένα θέματα, δεξιότητες διδασκαλίας και ούτω καθεξής.
Ειλικρίνεια: οι επαγγελματίες πρέπει να είναι ειλικρινείς με τους γονείς και να είναι πραγματικά σαφείς για τα ζητήματα που θέτουν- δηλαδή τις ανησυχίες για την ευημερία ενός υπάρχοντος παιδιού ή ενός αγέννητου μωρού.
Διαφάνεια: οι επαγγελματίες και οι γονείς πρέπει να είναι πραγματικά σαφείς για το τι συμβαίνει και τι πρέπει να γίνει πότε και από ποιον, από την πρώτη παραπομπή και μετά. Για παράδειγμα, οι μαίες πρέπει να είναι σαφείς με τις μητέρες γιατί εμπλέκουν τις κοινωνικές υπηρεσίες ή την υπηρεσία μαθησιακών δυσκολιών.
Ευέλικτη προσέγγιση: κατανόηση και συνεργασία με τους γονείς με τρόπο που να λειτουργεί προς όφελός τους. Το σημαντικότερο εδώ είναι η καλή επικοινωνία.
Η χρήση των 6Ts θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε θετική, ειλικρινή και αποτελεσματική συνεργασία βασισμένη στη σχέση που διαμορφώνεται ανάμεσα στους γονείς με μαθησιακές δυσκολίες και τους επαγγελματίες που συνεργάζονται με την οικογένεια, με σκοπό να δημιουργηθεί ένα δίκτυο υποστήριξης γύρω από την οικογένεια που να αντιμετωπίζει τις μεταβαλλόμενες ανάγκες των μελών της με την πάροδο του χρόνου και να επιτευχθούν τα καλύτερα αποτελέσματα.
Επικοινωνία
Οι γονείς με μαθησιακές δυσκολίες έχουν επισημάνει ότι με την λεκτική επικοινωνία, βοηθάει αν:
- Οι εξηγήσεις δίνονται όσες φορές χρειαστεί – ελέγξτε ότι ο γονέας έχει καταλάβει και χρησιμοποιήσετε διαφορετικές λέξεις εάν είναι απαραίτητο.
- Μιλάτε αργά και καθαρά.
- Όταν δίνετε στους γονείς γραπτές πληροφορίες, οι υποστηρικτικές στρατηγικές περιλαμβάνουν:
- Παρουσιάζετε τις πληροφορίες σε μορφή «εύκολης ανάγνωσης» (βλ. παρακάτω).
- Αποφεύγετε τις χειρόγραφες σημειώσεις σε ενιαία γραφή.
- Αποφεύγετε την ορολογία ή, εάν είναι αναπόφευκτο, να δίνετε την εξήγηση νέων λέξεων (όπως «αξιολόγηση») σε καθημερινή γλώσσα.
- Μην υποθέτετε ότι ένας γονέας μπορεί να διαβάσει ή ότι έχει κάποιον που μπορεί να διαβάσει πράγματα για αυτούς.
- Μην στέλνετε πολλά έγγραφα.
Βασικές συμβουλές για τη δημιουργία «εύκολων στην ανάγνωση» πληροφοριών:
- Χρήση μιας καθαρής γραμματοσειράς όπως Arial ή Century Gothic.
- Χρήση μεγέθους γραμματοσειράς 14 ή μεγαλύτερου.
- Χρήση έντονης γραφής, όχι υπογράμμισης ή πλάγιας γραφής για σημαντικά σημεία όπως ημερομηνίες και ώρες.
- Χρήση σύντομων προτάσεων με μία μόνο βασική πληροφορία σε μια πρόταση.
- Χρήση λέξεων με συνέπεια - δηλαδή, εάν γράφουν για το παιδί τους, χρησιμοποιούν το όνομα του παιδιού αντί να λένε «το παιδί σας»/«κόρη».
- Χρήση του αριθμού (π.χ. 2) όχι της λέξης (δύο).
- Χρήση εικόνων για να δείξουν το βασικό σημείο της πρότασης. Τοποθετήστε τις εικόνες στα αριστερά του γραπτού κειμένου. Αυτό γίνεται έτσι ώστε οι εικόνες να φαίνονται πρώτες και το κείμενο δεύτερο, ώστε να μπορεί να αγνοηθεί πιο εύκολα εάν μπερδεύει το άτομο που διαβάζει το έγγραφο.
- Χρήση σχετικών φωτογραφιών που απευθύνονται στους συγκεκριμένους γονείς. Η εύκολη λήψη φωτογραφιών σημαίνει ότι μπορείτε να τραβήξετε φωτογραφίες από πράγματα/μέρη που σχετίζονται άμεσα με μια συγκεκριμένη οικογένεια. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να κατανοήσουν την γραπτή επικοινωνία.
Οι γονείς μπορεί επίσης να θέλουν πληροφορίες σχετικά με συναντήσεις ή αποτελέσματα από αξιολογήσεις που παρέχονται σε προφορική μορφή, μέσω μηνύματος στο κινητό τους. Ρωτάτε πάντα τους γονείς ποιες στρατηγικές λειτουργούν καλύτερα για αυτούς.
Η παροχή πληροφοριών σε μορφή εύκολης ανάγνωσης δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι προσβάσιμες ή ότι οι γονείς θα κατανοήσουν τις πληροφορίες. Εάν δεν είστε σίγουροι για τον καλύτερο τρόπο επικοινωνίας ή/και παροχής πληροφοριών, θα μπορούσαν να σας παρέχουν καθοδήγηση οι λογοθεραπευτές.
Απόδοση του άρθρου Practice tips on engaging with parents with learning disabilities
Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου