Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2025

Πώς τρίχρονα παιδιά βοηθούν τους αγχωμένους εφήβους να περνούν περισσότερο χρόνο στο σχολείο

Η Σιένα δεν πίστευε ποτέ ότι θα έπαιρνε μαθήματα επικοινωνίας και αυτοπεποίθησης από ένα τρίχρονο παιδί.

Είναι μέρος ενός προγράμματος που φέρνει κοντά εφήβους και νήπια, σε μια προσπάθεια να βοηθήσει στην αύξηση της σχολικής φοίτησης και της συμμετοχής.

Η 13χρονη λέει ότι είχε «πολύ άγχος» οπότε δεν θα πήγαινε ποτέ σχολείο, αλλά «το ότι ήρθα εδώ με δίδαξε περισσότερα για το πώς να επικοινωνώ και να έχω μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Είναι αστείο που ένα νήπιο μας διδάσκει πράγματα».

Ενώ δεν πίστευε ότι το πρόγραμμα θα βοηθούσε στην αύξηση της φοίτησης της, στην πραγματικότητα έχει υπερδιπλασιαστεί.

«Πραγματικά, με βοήθησε», λέει. «Το νήπιο, με το οποίο είμαι σε ζευγάρι, έχει μεγαλώσει τόσο πολύ και με κάνει τόσο χαρούμενη που το βλέπω», δήλωσε στην εκπομπή Morning Live του BBC.

Καθώς τελειώνουν οι καλοκαιρινές διακοπές και ξεκινά η νέα σχολική χρονιά, πολλοί γονείς ανησυχούν για την παρακολούθηση και τη συμμετοχή του παιδιού τους.

Το ζήτημα της σχολικής αποφυγής έχει λάβει διαστάσεις. Ένα φιλανθρωπικό ίδρυμα δημιούργησε αυτό το πρόγραμμα καθοδήγησης, βασισμένο στην έρευνά του, σύμφωνα με την οποία για έναν έφηβος που αδιαφορεί για το σχολείο, η ευθύνη για ένα μικρότερο παιδί σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον, μπορεί να έχει θετικό αντίκτυπο στη συμμετοχή του στο σχολείο και τη μάθηση.

Από την πανδημία, οι σχολικές απουσίες έχουν σχεδόν διπλασιαστεί - κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024/25, το 17,79% των μαθητών απουσίαζαν συστηματικά, πράγμα που σημαίνει ότι έχασαν το 10% ή και περισσότερες σχολικές ώρες.

Τα δεδομένα δείχνουν ότι μόλις 10 ημέρες απουσίας μπορούν να μειώσουν στο μισό την πιθανότητα ένας μαθητής να πάρει τουλάχιστον τη βάση στα Αγγλικά και τα Μαθηματικά.

Ο Μίλερ, 12 ετών, ένας άλλος μαθητής που συμμετέχει στο πρόγραμμα, λέει ότι δυσκολεύεται να παραμείνει στην τάξη επειδή έχει πολλή ενέργεια, αλλά ότι οι συνεδρίες τον έχουν βοηθήσει να επικεντρωθεί περισσότερο στις σχολικές του εργασίες.

«Ήμουν λίγο αγχωμένος και μου πήρε δύο εβδομάδες για να πω ναι στο έργο, καθώς ήμουν πολύ ντροπαλός».

Ο Μίλερ έχει αναλάβει τον τρίχρονο Άντριου και λέει ότι τώρα έχουν έρθει πολύ κοντά.

«Όταν με βλέπει, τρέχει προς το μέρος μου και με αγκαλιάζει».

Εκτός από την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής του, ο Μίλερ προσθέτει ότι οι συνεδρίες τον έχουν κάνει να νιώθει πιο ήρεμος και λιγότερο ενεργητικός.

Η Σαμ Μάρκους είναι η διευθύντρια υπηρεσιών στο Power2, το φιλανθρωπικό ίδρυμα που διαχειρίζεται αυτό το πρόγραμμα, το οποίο προς το παρόν εφαρμόζεται μόνο στο Λονδίνο και το Μάντσεστερ.

Προσφέρει διάφορα προγράμματα καθοδήγησης σε παιδιά όλων των ηλικιών και με την πάροδο των ετών έχει βοηθήσει 27.000 παιδιά και νέους να επανενταχθούν στο σχολείο.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα λειτουργεί σε μια περίοδο 16 εβδομάδων, όπου οι έφηβοι επισκέπτονται ένα τοπικό νηπιαγωγείο μία φορά την εβδομάδα και καθοδηγούν ένα παιδί.

Η αντιστοίχιση εφήβου-νηπίου είναι καλά μελετημένη - «συχνά βασίζεται στην προσωπικότητα, επομένως ένα πραγματικά ζωηρό νήπιο μπορεί να συνδυαστεί με έναν ντροπαλό έφηβο ή ένα δειλό νήπιο να συνδυαστεί με έναν θορυβώδη έφηβο, γεγονός που βοηθά στη δημιουργία μιας πολύ πιο ήπιας πλευράς σε αυτά».

Ο στόχος είναι ο δεσμός μεταξύ του νηπίου και του εφήβου να βοηθήσει στην οικοδόμηση αυτοπεποίθησης και υπευθυνότητας, ώστε στη συνέχεια να ενθαρρυνθούν οι έφηβοι να προσέρχονται στα μαθήματα και να αποκτήσουν «ένα αίσθημα ευθύνης, καθώς δεν τους δίνεται συχνά αυτός ο ρόλος».

«Εάν ένα παιδί είναι ενοχλητικό στην τάξη, συχνά δεν του δίνονται οι ευκαιρίες να αποδείξει ότι είναι κάτι περισσότερο από αυτό», λέει.

«Βοηθάμε τον έφηβο να γίνει ένα θετικό πρότυπο για το νήπιό του», προσθέτει. Οι έφηβοι έχουν επίσης συνεδρίες αναστοχασμού μετά την επίσκεψη στο νηπιαγωγείο, για να μάθουν περισσότερα για την οικοδόμηση υγιών σχέσεων και θετικών στάσεων.

Σύμφωνα με τον οργανισμό Power2, το 78% των νέων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα βελτιώνουν τη στάση τους απέναντι στη μάθηση και το 83% από αυτούς έχουν βελτιώσει την αυτοεκτίμησή τους.

Συχνά το νήπιο έχει επίσης πρόσθετες ανάγκες, όπως καθυστερήσεις στην ομιλία και τη γλώσσα ή δυσκολία στην οικοδόμηση φιλιών, και η Λίζα, η οποία διδάσκει σε ένα από τα νηπιαγωγεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, λέει ότι έχει μεγάλο αντίκτυπο και στα μικρά παιδιά.

«Τους αρέσει να έχουν αυτό το ξεχωριστό άτομο κάθε Παρασκευή», λέει. «Είναι υπέροχο να τα βλέπεις να περνούν χρόνο κατ' ιδίαν και τα παιδιά να τρέχουν αγκαλιάζοντας τους εφήβους κάθε εβδομάδα».


Πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας με τη σχολική παρακολούθηση;

Η συγκεκριμένη δράση είναι ένα μικρό πρόγραμμα που στοχεύει να βοηθήσει στο πολύ περίπλοκο ζήτημα της σχολικής αποφυγής.

Το Υπουργείο Παιδείας παρέχει καθοδήγηση για το τι πρέπει να κάνετε εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να φοιτήσει στο σχολείο.

Η Δρ. Γουάιζμπεργκ, κλινική ψυχολόγος συμβουλευτικής που εργάζεται με νέους που αισθάνονται αποκομμένοι από την εκπαίδευσή τους, λέει ότι συχνά τα παιδιά δυσκολεύονται να ασχοληθούν με την εκπαίδευση επειδή «υπάρχουν πολλοί κανόνες στο σχολείο και κανένας από αυτούς δεν είναι υπό τον έλεγχο του παιδιού».

Αντίθετα, αυτό το πρόγραμμα «τους δίνει την ευθύνη και ευκαιρία να μαθαίνουν από τι λειτουργεί και τι όχι και νιώθουν ότι κάνουν πραγματική διαφορά».

Δίνει τρεις συμβουλές για το πώς οι γονείς μπορούν να συνεργαστούν με το παιδί τους για να βελτιώσουν τη σχολική παρουσία του:
  • Ενθαρρύνετε το θέμα με το σχολείο - «Βεβαιωθείτε ότι το σχολείο έχει την ίδια φιλοσοφία και ότι υπάρχουν πολλές φιλανθρωπικές οργανώσεις και υποστήριξη διαθέσιμες για να βελτιώσουν τα πράγματα».
  • Δώστε στο παιδί την ελευθερία δράσης - «Να είστε διαθέσιμοι. Συνιστώ στους γονείς να αφιερώνουν τουλάχιστον 10 λεπτά την ημέρα με κάθε παιδί χωρίς περισπασμούς όπως οθόνες ή τηλέφωνα»
  • Ακολουθήστε το παράδειγμά τους - Με τα μικρότερα παιδιά, είναι σημαντικό οι γονείς να παίζουν μαζί τους και να ακολουθούν το παράδειγμά τους, κάτι που μπορεί να «ενθαρρύνει υγιείς σχέσεις και αυτοπεποίθηση».
Η Σου Αρμστρονγκ, διευθύντρια κλινικών υπηρεσιών στο φιλανθρωπικό ίδρυμα υποστήριξης σχέσεων Relate, λέει ότι άλλοι τρόποι για να υποστηρίξετε το παιδί σας κατά τη διάρκεια του σχολικού άγχους και της αποφυγής περιλαμβάνουν:
  • Αποφύγετε να κατηγορείτε τον εαυτό σας και το παιδί σας - «Είναι σημαντικό να προσπαθήσετε να μην αισθάνεστε ενοχές ή ότι αυτό είναι κατά κάποιο τρόπο δικό σας λάθος».
  • Να περιμένετε θετικά πράγματα - «Η συνέχιση των «φυσιολογικών» οικογενειακών εκδηλώσεων θα σας βοηθήσει όλους. Είναι ζωτικής σημασίας να βρείτε χρόνο, όταν μπορείτε, για τα δικά σας ενδιαφέροντα, ως ζευγάρι και ατομικά».
  • Αποδεχτείτε ότι θα υπάρχουν σκαμπανεβάσματα - «Είναι λογικό να νιώθετε ότι σας ωθούν προς κάθε κατεύθυνση, πως πρέπει ταυτόχρονα να εργάζεστε, να στηρίζετε το παιδί σας όταν αισθάνεται πολύ αγχωμένο και μπερδεμένο, ή ότι με όλες αυτές τις υποχρεώσεις δεν υπάρχει πλέον χώρος για εσάς».


Ευλαμπία Αγγέλου
Διερμηνέας Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
Ανεξάρτητη Ερευνήτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου