Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες Δράμας, ιδρύθηκε πριν από 10 χρόνια. Στόχος του, να βοηθηθούν τόσο τα ίδια τα παιδιά, οι γονείς, αλλά και να μιλήσουν οι ίδιοι δημόσια για το θέμα αυτό.
Με τον όρο Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ), εννοούμε μια ομπρέλα διαταραχών με νευρολογική βάση. Τα παιδιά με ΕΜΔ αντιμετωπίζουν κατά βάση δυσκολίες στην επεξεργασία των ερεθισμάτων (ακουστικών, οπτικών) και αποτελούν περίπου το 5% του μαθητικού πληθυσμού. Τα παιδιά αυτά, μπορούν να μάθουν όσα χρειάζονται για μια αυτόνομη ζωή, αλλά βοηθούνται περισσότερο από εναλλακτικές μεθόδους διδασκαλίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, τα παιδιά αυτά, εκτός από δυσκολίες, έχουν και δυνατότητες που χρειάζεται να καλλιεργηθούν, ενώ από τη συνεργασία σχολείου – οικογένειας, προκύπτουν σημαντικά οφέλη για όλους (παιδί, σχολείο, οικογένεια, κοινότητα).
Γύρω από το ζήτημα αυτό, υπάρχουν δύο μύθοι και δύο αλήθειες αντίστοιχα, που αναφέρονται σχετικά με το θέμα των ΕΜΔ. Μύθος 1: Οι ΕΜΔ δεν υπάρχουν στην πραγματικότητα. Επινοήθηκαν για να έχουν ευνοϊκή μεταχείριση ορισμένα παιδιά που τεμπελιάζουν στο σχολείο.
Αλήθεια 1: Υπάρχουν δεδομένα κλινικών εξετάσεων, που δείχνουν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών με ΕΜΔ λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο, σε σύγκριση με εκείνο των παιδιών χωρίς ΕΜΔ. Επομένως υπάρχουν σαφείς ενδείξεις νευρολογικής διαταραχής.
Μύθος 2: Οι ΕΜΔ επηρεάζουν μόνο τη σχολική ζωή του ατόμου.
Αλήθεια 2: Οι ΕΜΔ επηρεάζουν όλα τα στάδια ανάπτυξης του ατόμου (σχολική, εφηβική, ενήλικη ζωή) με διαφορετικούς τρόπους και μπορούν να εκδηλωθούν με συναισθηματικές, ψυχοκοινωνικές και συμπεριφορικές δυσκολίες.
Σημαντικό είναι να αναγνωρίσουμε ότι το παιδί αντιμετωπίζει πραγματικές δυσκολίες, οι οποίες σχετίζονται με τον τρόπο επεξεργασίας των ερεθισμάτων (οπτικών, ακουστικών) στον εγκέφαλο. Συνεπώς οι δυσκολίες τους δεν σχετίζονται με την «τεμπελιά».
Στο πλαίσιο αυτό, ο «Π.Τ.» θέλησε να κάνει ένα αφιέρωμα στο Σύλλογο Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες Δράμας. Για το λόγο αυτό, μιλήσαμε και απευθύναμε ορισμένες ερωτήσεις στην πρόεδρο του Συλλόγου κα. Βάια Μίκικη, την οποία και ευχαριστούμε για την πολύ καλή συνεργασία.
Για ποιο λόγο κα. Μίκικη, ιδρύθηκε ο Σύλλογος; Τι ήταν εκείνο που σας ώθησε να προβείτε σε μια τέτοια ενέργεια;
«Πριν δέκα χρόνια μια μικρή παρέα από γονείς αποφασίσαμε να ιδρύσουμε και στη Δράμα έναν Σύλλογο Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες, κατά το πρότυπο άλλων πόλεων. Σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Ξάνθη, Λάρισα, Πάτρα, Λέσβο, Χίο, Ζάκυνθο ήδη υπήρχαν Σύλλογοι Γονέων Παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες και είχαν ήδη συγκροτήσει την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες, με αξιόλογη δράση.
Σε μια κλειστή κοινωνία, όπως αυτή της Δράμας, σκεφτήκαμε να καταρρίψουμε ένα από τα θέματα ταμπού, όπως η Δυσλεξία και οι Μαθησιακές Δυσκολίες. Σκεφτήκαμε ότι, αν μιλήσουμε οι ίδιοι δημόσια για το θέμα, αν συνεργαστούμε αποτελεσματικά με τις Δημόσιες Αρχές, αν συνεργαστούμε με τους ειδικούς και τον εκπαιδευτικό κόσμο, θα μπορέσουμε να στηρίξουμε καλύτερα τα παιδιά μας και όλη η πόλη να κερδίσει από την ευρύτερη ενημέρωση.
Το πρώτο που θα ήθελα να γνωρίζουν οι αναγνώστες σας είναι ότι βάσει του καταστατικού μέλος του Συλλόγου μπορεί να γίνει οποιοσδήποτε θέλει να μας υποστηρίξει με μία συμβολική συνδρομή 15 ευρώ ετησίως. Χρειαζόμαστε κοντά μας όλους τους Δραμινούς και ιδιαίτερα τους επαγγελματίες της Ειδικής Αγωγής και τον εκπαιδευτικό κόσμο. Μέλη όμως του Διοικητικού μας Συμβουλίου μπορούν να γίνουν μόνον γονείς, των οποίων τα παιδιά διαθέτουν γνωμάτευση κάποιας μαθησιακής δυσκολίας από το ΚΕΔΑΣΥ και αυτό επειδή έτσι προβλέπεται στο καταστατικό μας».
Ποια είναι η δράση του Συλλόγου στα δέκα χρόνια παρουσίας του στην πόλη;
«Έχουμε δωρίσει αρκετά βιβλία στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Δράμας, ενώ έχουμε οργανώσει ημερίδες με παιδοψυχολόγους εξειδικευμένους στις Μαθησιακές Δυσκολίες, ενδεικτικά αναφέρω τον Δραμινό κ. Τσανάκα, την διάσημη κα. Λιβανίου, με παιδοψυχιάτρους, όπως η κα. Αθανασοπούλου του Νοσοκομείου «Παπανικολάου», έχουμε προβάλει ντοκιμαντέρ για τον τρόπο με τον οποίο βιώνουν τη δυσκολία άνθρωποι διαφόρων ηλικιών, αλλά και διαφορετικού κοινωνικού στάτους. Με δυο λόγια, είμαστε ο μόνος μη κερδοσκοπικός φορέας που επιτελεί αυτό το έργο- προσφορά στη Δράμα και στους Δραμινούς».
Ποια είναι η συνεργασία σας με τις Αρχές του τόπου;
«Οι Αρχές του τόπου μας εμπιστεύθηκαν από την πρώτη στιγμή. Τόσο επί δημαρχίας Μαμσάκου, όσο και με την παρούσα διοίκηση του Δήμου Δράμας, τον Δήμαρχο κ. Παπαδόπουλο και τις αρμόδιες Αντιδημάρχους κα. Τσακιρίδου και κα. Αβραμίδου, η συνεργασία μας είναι υποδειγματική.
Και για να μην ξεχάσω την Περιφέρεια, όλοι οι Αντιπεριφερειάρχες Δράμας, από τον κ. Πατακάκη και τον κ. Παπαεμμανουήλ, μέχρι και τον κ. Μουρβετίδη, όλοι μα όλοι μας στήριξαν έμπρακτα υποστηρίζοντας οικονομικά και πρακτικά τις δράσεις μας, από τις οποίες δεν αποταμιεύουμε ούτε ένα ευρώ, αφού ό,τι ποσό και να μπει στον κουμπαρά μας, το αφιερώνουμε σε αγορές βιβλίων για την Δημόσια Βιβλιοθήκη Δράμας, βιβλίων για τις Μαθησιακές Δυσκολίες.
Ξέρετε, η Δράμα είναι μικρή πόλη, όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας και το να κοροϊδέψεις κάποιον με έναν εθελοντισμό σικέ, έναν εθελοντισμό του θεαθήναι είναι πρακτικά αδύνατον».
Συνεργάζεστε με τις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες;
«Βεβαίως, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι και οι αρμόδιες Δημόσιες Υπηρεσίες πάντα ανταποκρίνονται στο κάλεσμά μας. Ο μόνος δημόσιος φορέας που είναι αρμόδιος για τη διάγνωση των Μαθησιακών Δυσκολιών είναι το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Αξιολόγησης και Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, το γνωστό ΚΕΔΑΣΥ Δράμας, το οποίο εδρεύει στο 3ο Γυμνάσιο, στην Νέα Αμισσό και έχει προϊστάμενο τον Δρ. κ. Αλβανόπουλο. Όλα αυτά τα χρόνια οργανώνουμε με το ΚΕΔΑΣΥ πάμπολλες ημερίδες και προσπαθούμε να καλύψουμε το κενό της έλλειψης ενημέρωσης για τις ΕΜΦ και στην πόλη μας και πανελληνίως.
Σημαντική είναι επίσης και η συνεργασία μας με το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας της Π.Ε. Δράμας «ΔΡΑΣΗ», όπως και με τη Σχολή Γονέων της Ιεράς Μητρόπολης Δράμας».
Ποια η παρουσία του Συλλόγου στα σχολεία της πόλης μας;
«Έχουμε στενή συνεργασία τόσο με τη Διεύθυνση της Α’ βάθμιας, όσο και με τη Διεύθυνση Β’ βάθμιας Εκπαίδευσης. Έχουμε κάνει ενημέρωση στους εκπαιδευτικούς του Μουσικού Σχολείου Δράμας, πριν ακόμη συσταθεί το Τμήμα Ένταξης που υπάρχει πλέον και στο σχολείο αυτό.
Πριν από τον Covid, με την κα. Αγαθαγγελίδου της «ΔΡΑΣΗΣ», που εκτός από κοινωνιολόγος, είναι και Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, και την συνδρομή του Δρ. κ. Αλβανόπουλου, που είναι ο νυν προϊστάμενος του ΚΕΔΑΣΥ, πραγματοποιήσαμε Βιωματικό Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με στόχο την ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση του ρόλου του εκπαιδευτικού, σε σχέση με τις ΕΜΔ.
Πέρσι με την κα. Αγαθαγγελίδου και με την κα. Παλατίδου, καθηγήτρια Αγγλικών, εκπαιδεύτρια ενηλίκων και μέλος του Συλλόγου μας, οργανώσαμε Βιωματικό Εργαστήριο στις Μαθησιακές Δεξιότητες για όλα τα τμήματα της Α’ Λυκείου στο 1ο ΓΕΛ Δράμας.
Πρόπερσι, η κα. Αγαθαγγελίδου κι εγώ, που τυχαίνει να είμαστε και οι δύο Μέλη του Κύριου Μητρώου του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, δηλαδή του επιμορφωτικού φορέα που διαθέτει το Υπουργείο Εσωτερικών για τους δημοσίους υπαλλήλους, αξιωθήκαμε να ανταποκριθούμε στην πρόσκληση του Διευθυντή του Α’ ΕΠΑΛ κ. Σαλλή, και να κάνουμε Βιωματικό Εργαστήριο προσομοίωσης των Μαθησιακών Δυσκολιών και στα πέντε Τμήματα της Α’ Λυκείου. Ακολούθησε ενημερωτική συνάντηση- εισήγηση στον Σύλλογο Διδασκόντων του Α’ ΕΠΑΛ Δράμας.
Αναφορικά με την Α’ βάθμια εκπαίδευση, πραγματοποιήθηκε συνάντηση- συζήτηση με τους γονείς των μαθητών του Τμήματος Ένταξης στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Δράμας, όπου τον Σύλλογό μας εκπροσώπησε η κα. Κρασοπούλου, καθηγήτρια αγγλικών με μεταπτυχιακό και πάμπολλες μετεκπαιδεύσεις στις Μαθησιακές Δυσκολίες, που για πολλά χρόνια διετέλεσε αντιπρόεδρος του Συλλόγου μας.
Επιπρόσθετα, έχουμε συνεργαστεί επανειλημμένα και με τους Συμβούλους Εκπαίδευσης της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που μας ενέταξαν σε επιμορφωτικούς κύκλους που οργανώνουν για τον εκπαιδευτικό κόσμο του Νομού μας.
Έχουμε φυσικά συμμετοχή και στις διάφορες εκδηλώσεις του ΚΕΔΑΣΥ Δράμας, όπως για παράδειγμα αυτήν που αναφερόταν στις πανελλήνιες και την προφορική εξέταση σε αυτές».
Το ενδιαφέρον και η δράση του Συλλόγου σας περιορίζεται στην σχολική ηλικία των συμπολιτών μας;
«Ακριβώς το αντίθετο! Η Δυσλεξία και οι Μαθησιακές Δυσκολίες δεν σταματούν στην Γ’ Λυκείου, όπως εσφαλμένα νομίζουν αρκετοί γονείς και δυστυχώς και αρκετοί εκπαιδευτικοί. Πρόκειται για διαφορετική λειτουργία του εγκεφάλου, που συνοδεύει το άτομο σε όλη τη διάρκεια του βίου του. Απλώς με το τέλος του σχολείου, ο μαθητής που δεν έχει βρει τον τρόπο να μάθει για την δυσκολία ή τις δυσκολίες του, δεν έχει βρει τον τρόπο και να τις διαχειριστεί, με αποτέλεσμα να πρέπει να «κολυμπήσει» χωρίς «σωσίβιο» στον «ωκεανό» του εργασιακού και κοινωνικού του βίου.
Καθώς τα δικά μας τα παιδιά έχουν πια μεγαλώσει, αυτό είναι ακριβώς το μήνυμα που προσπαθεί να περάσει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία και Μαθησιακές Δυσκολίες, της οποίας έχω την τιμή να είμαι η Γραμματέας. Η έλλειψη προσανατολισμού στον χώρο, που μπορεί να εμποδίζει έναν φοιτητή, ακόμη και αριστούχο, να προσαρμοστεί σε μια μεγάλη πόλη όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη λόγω του χωρικού άγχους που βιώνει, η κακή διαχείριση του χρόνου, που εμποδίζει έναν επαγγελματία να οργανώνει αποτελεσματικά τη μέρα του, ώστε να είναι μια αξιόπιστη για τους πελάτες του επιλογή, οι κακές διαπροσωπικές σχέσεις που σχετίζονται με έλλειψη ικανοτήτων αποτελεσματικής επικοινωνίας, όλα αυτά-και πολλά άλλα- μπορεί να συνδέονται με μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που έμεινε αδιάγνωστη, επειδή κανείς ποτέ δεν το φαντάστηκε ότι μπορεί να συντρέχει μια τέτοια περίπτωση».
Επομένως ο Σύλλογος δραστηριοποιείται και στην ενημέρωση των οικογενειών που δεν έχουν πια παιδιά στο σχολείο;
«Σαφέστατα! Τα υπομνήματα που έχουμε καταθέσει επανειλημμένα στο Υπουργείο Παιδείας αναφέρονται βέβαια σε τροποποιήσεις που ζητάμε να γίνουν στην α’ βάθμια και στη β’ βάθμια εκπαίδευση, αλλά εκτείνονται και σε βελτιώσεις που διεκδικούμε για τα Πανεπιστήμια και για την μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχουμε επίσης καταθέσει προτάσεις και σε σχετικό webinar που οργάνωσε το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδος.
Ως Πανελλήνια Ομοσπονδία έχουμε παρέμβει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Ελλάδος, η γραμματεία του οποίου δυσχέρανε χωρίς λόγο και αιτία την προφορική εξέταση φοιτητή από την Ξάνθη, που είχε διάγνωση δυσλεξίας και δικαίωμα απαλλαγής από την προφορική εξέταση, ερμηνεύοντας τυπολατρικά τις διατάξεις του Νόμου και εμποδίζοντας τους ίδιους τους καθηγητές Πανεπιστημίου να εξετάσουν προφορικά τον φοιτητή τους, όπως έκαναν όλα τα προηγούμενα χρόνια! Κινήσαμε γη και ουρανό, απευθυνθήκαμε στην Πρυτανεία, η οποία εύλογα δικαίωσε εμάς, αλλά κυρίως τον θιγόμενο φοιτητή, ο οποίος αριστεύει στην επιστήμη των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών!»
Ναι, αλλά οι μεγάλες αποφάσεις για τέτοιου είδους θέματα παίρνονται στην Αθήνα, από την κεντρική εκτελεστική εξουσία.
«Ασφαλώς! Και αυτός είναι ο λόγος που κανέναν δεν έχουμε αφήσει στην ησυχία του! Καταθέσαμε υπομνήματα ενώπιον της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων του Κοινοβουλίου, διά της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας μας, στα πλαίσια της διαβούλευσης για νομοσχέδια του Υπουργείου Παιδείας. Καταθέσαμε έγγραφο προς το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας περί αντισυνταγματικής διάκρισης- αποκλεισμού από τα Σώματα Ασφαλείας και τις Ένοπλες Δυνάμεις των υποψηφίων που εξετάζονται προφορικά στα πλαίσια των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Το 2023 στηρίξαμε Αίτηση Ακύρωσης που κατατέθηκε ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας από απορριφθέντα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, υποψήφιο στις Στρατιωτικές Σχολές λόγω δυσλεξίας. Είναι αδιανόητο το υψηλό IQ, που συχνά χαρακτηρίζει τους πολίτες με μαθησιακή ή μαθησιακές δυσκολίες, να μην το εκμεταλλεύονται τομείς ευαίσθητοι για την εύρυθμη λειτουργία της πολιτείας και κοινωνίας μας, απλώς επειδή δεν γνωρίζουν τον τρόπο να αξιοποιήσουν αυτό το υψηλό νοητικό δυναμικό!
Οι τοπικοί βουλευτές και θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι αναφέρομαι στους τοπικούς βουλευτές όλων των κομμάτων, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, έχουν στηρίξει τον αγώνα μας υποστηρίζοντας τα αιτήματά μας στην κεντρική εξουσία με τις προσωπικές τους επαφές στα Υπουργεία Παιδείας, Υγείας, Άμυνας, Δημοσίας Τάξεως και με την κατάθεση επερωτήσεων και αναφορών για ζητήματα που μας αφορούν, επειδή πολύ απέχουμε ακόμη από την εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για τους πολίτες με Μαθησιακές Δυσκολίες».
Η δράση σας περιορίζεται στην πόλη της Δράμας;
Όχι, φυσικά! Αν η πόλη της Δράμας έχει μια κάποια μικρή ενημέρωση για τις Μαθησιακές Δυσκολίες, αυτό οφείλεται μέχρι ένα βαθμό στο ότι οι διάφοροι ειδικοί που ιδιωτεύουν, φροντίζουν να διαφημίσουν τη δουλειά τους, όπως είναι φυσικό, και καλώς κάνουν. Σκεφτείτε ότι οι οικογένειες στα χωριά και τις κωμοπόλεις του Νομού μας πελαγοδρομούν ακόμη περισσότερο, καθώς βρίσκονται μακριά από κάθε είδους ειδικό, στον οποίο θα μπορούσαν να προστρέξουν και να βοηθηθούν. Πόσο εύκολο είναι για έναν γονέα από κάποιο χωριό του Παρανεστίου ή του Νευροκοπίου να χρειάζεται να αφιερώσει χρόνο μέσα στην ήδη πολυφορτωμένη εβδομάδα του, για να πηγαινοφέρνει το παιδί του στη Δράμα για λογοθεραπείες, εργοθεραπείες ή συνεδρίες με ψυχολόγο;
Το έλλειμμα αυτό στην ενημέρωση είμαστε αποφασισμένοι να το καλύψουμε, συνεργαζόμενοι με τους περιφερειακούς Δήμους του Νομού μας και τους τοπικούς μορφωτικούς συλλόγους, που παράγουν αξιόλογο έργο σε αυτά τα μέρη. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, μόνον μία εκδήλωση κατορθώσαμε να διοργανώσουμε στο Νευροκόπι, σε συνεργασία με τον Δρ. κ. Αλβανόπουλο του ΚΕΔΑΣΥ και με την Δρ. κα. Πατρωνίδου, της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δράμας. Έχουμε όμως την ηθική υποχρέωση να πραγματοποιήσουμε κι άλλες ενημερωτικές εκδηλώσεις στους Περιφερειακούς Δήμους του Νομού».
Αληθεύει ότι ο Σύλλογος της Δράμας και η Πανελλήνια Ομοσπονδία δραστηριοποιείται και εκτός Ελλάδας;
«Πράγματι! Το 2022 η χάρη μας έφτασε μέχρι τις Βρυξέλλες, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με συμμετοχή στην εκδήλωση- πολλαπλασιαστή έργου για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Dyslexia at Work, όπου στα ευρωπαϊκά φόρα εκθέσαμε τον προβληματισμό μας για τη μέχρι σήμερα ανταποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των σχετικών προγραμμάτων, που χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Εκφράσαμε την ανάγκη να ενημερωθούν για τις Μαθησιακές Δυσκολίες θεσμοί ευρωπαϊκοί, όπως ο Ευρωπαίος Συνήγορος του Πολίτη, αλλά και εθνικοί, όπως ο δικός μας Συνήγορος του Πολίτη, που στην έκθεσή του για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, δεν έχει συμπεριλάβει τους έχοντες μαθησιακή δυσκολία. Αυτό που θέλουμε να βροντοφωνάξουμε είναι ότι η Μαθησιακή Δυσκολία, εάν δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα και με τον κατάλληλο τρόπο, αποτελεί μία αόρατη αναπηρία, που ζημιώνει και το άτομο και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, όπου αυτό θα ψηφίσει στις εκλογές, θα δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά, θα παντρευτεί, θα κάνει παιδιά -με πιθανές μαθησιακές δυσκολίες λόγω κληρονομικότητας-, θα μετάσχει σε συλλόγους ή συνδικάτα, θα παντρέψει τα παιδιά του, θα αξιωθεί να αποκτήσει εγγόνια -και πάλι με πιθανές μαθησιακές δυσκολίες λόγω κληρονομικότητας- και πάει λέγοντας. Ένας φαύλος κύκλος, δηλαδή, ο κύκλος μιας ζωής που δεν «τσουλάει» όπως των άλλων πολιτών, που δεν έχουν μαθησιακές δυσκολίες, και γι’ αυτό δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τις δυσκολίες του συνανθρώπου τους, αφού ποτέ δεν ενημερώθηκαν γι’ αυτές.
Τον περασμένο Απρίλιο συνεργαστήκαμε και με την «Μέθεξις», δραμινή Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία στα πλαίσια ενός ευρωπαϊκού προγράμματος που αυτή έτρεχε. Η κα. Όλγα Κεραμιτσοπούλου, Παιδαγωγός Προσχολικής Αγωγής και ένα από τα νεότερα μέλη του Συλλόγου μας, πραγματοποίησε Βιωματικό Εργαστήριο προσομοίωσης των Μαθησιακών Δυσκολιών στο εκπαιδευτικό και λοιπό προσωπικό ενός Παιδικού Κέντρου της Εσθονίας».
Από την ίδρυση του Συλλόγου και μετά είχατε τα αναμενόμενα αποτελέσματα που θα θέλατε;
«Ναι σίγουρα, κάτι έχουμε πετύχει. Η Δράμα σήμερα, όσο κλειστή κοινωνία κι αν είναι, μιλάει για τη Δυσλεξία και τις Μαθησιακές Δυσκολίες. Εμάς τους γονείς του Συλλόγου, μας ένωσε μια δυσκολία και προέκυψε μία πολύ ωραία παρέα, με αλληλεγγύη, που την ενώνουν οι παρόμοιες εμπειρίες και το όραμα για μια κοινωνία που να εξασφαλίζει ισοτιμία στις ευκαιρίες και τις επιλογές σε όλα τα μέλη της, ακόμη κι αν τα τελευταία τη γράφουν «κινονηα» λόγω της δυσορθογραφίας τους..
Το ζητούμενο δεν είναι μόνον να υπογραμμίζουμε τις αδυναμίες των συμπολιτών μας με μία ή περισσότερες Μαθησιακές Δυσκολίες, ώστε να αιτηθούμε ίσες ευκαιρίες. Το επίσης σημαντικό είναι να τονίσουμε και τα δυνατά σημεία των προσώπων αυτών, που, δεν το λέω εγώ, η επιστημονική κοινότητα λέει ότι διαθέτουν συχνά νοητικό δυναμικό πολύ υψηλότερο από τον μέσο άνθρωπο, η δε επίδοσή τους σε καλλιτεχνικά επαγγέλματα είναι εξαιρετική. Δεν είναι τυχαίο ότι όλο και περισσότεροι επώνυμοι και στην Ελλάδα άρχισαν τα τελευταία χρόνια να μιλούν για τη δυσκολία τους.
Ο Κώστας Μπακογιάννης, ο Πάνος Μουζουράκης, ο Αλέξης Γεωργούλης, η Μαριάννα Τουμασάτου, ο Σπύρος Πετρουλάκης, που έγραψε τον «Σασμό, ο Σάκης Ρουβάς, ο ηθοποιός Γιώργος Αμούτζας, η βουλευτής Κατερίνα Μονογυιού, ο ολυμπιονίκης Σπύρος Γιαννιώτης, η παρουσιάστρια Ζενεβιέβ Μαζαρί και πολλοί άλλοι μίλησαν για τις δυσκολίες που συνάντησαν στα σχολικά τους χρόνια, όταν το ελληνικό σχολείο δεν είχε την γνώση να αναγνωρίσει την δυσλεξία τους και να τους βοηθήσει να τη διαχειριστούν. Ακόμη και σήμερα αυτοί οι καθ’ όλα πετυχημένοι άνθρωποι, ο καθένας στον τομέα του, βιώνουν δυσκολίες, αλλά πλέον είναι σε θέση να τις διαχειριστούν.
Παγκοσμίως δεν υπάρχει κάποια επίσημη καταμέτρηση, εκτιμάται όμως ότι το ποσοστό των ατόμων με μαθησιακή δυσκολία αγγίζει το 25%! Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μιλάμε για μειονότητα, αλλά για κάτι πάρα πολύ συνηθισμένο. Από αυτούς, περισσότεροι από τους μισούς εμφανίζουν «ειδική διαταραχή της ανάγνωσης και της ορθογραφίας», αυτό που παλαιότερα οι επιστήμονες ονόμαζαν «δυσλεξία» και που έχει επικρατήσει ως όρος στην καθομιλουμένη.
Το καίριο που πρέπει να επισημανθεί είναι ο κομβικός ρόλος της έγκαιρης διάγνωσης. Υπολογίζεται ότι αν η δυσλεξία διαγνωστεί στις δύο πρώτες τάξεις του δημοτικού, το ποσοστό βελτίωσης φτάνει στο 82%, ενώ κατρακυλάει στο 15%, αν εντοπιστεί στην ΣΤ’ δημοτικού. Κάποιοι απογοητεύονται και εγκαταλείπουν το σχολείο, ενώ υπολογίζεται ότι το 50% των ανθρώπων που βρίσκονται φυλακισμένοι έχουν κάποια μαθησιακή δυσκολία. Επομένως, η κοινωνία μας μόνον να κερδίσει έχει από το να βοηθήσει την ομαλή ένταξη όλων αυτών των ανθρώπων.
Πρόοδος υπάρχει, αλλά δεν εφησυχάζουμε. Δύο συνεχόμενες χρονιές συνεργαστήκαμε με τον Δήμο Δράμας, την Περιφέρεια Δράμας και τον Πολιτιστικό Οργανισμό του Δήμου Δράμας σε μία καμπάνια ευαισθητοποίησης του κοινού με ανάρτηση πανό για τις Μαθησιακές Δυσκολίες και με συμβολικό φωτισμό δημόσιων κτιρίων της Δράμας σε χρώμα τυρκουάζ, στο χρώμα δηλαδή που η Ευρώπη χρησιμοποιεί για τον Ευρωπαϊκό Μήνα Δυσλεξίας, τον Οκτώβριο».
Του Θανάση Πολυμένη
Πηγή: Πρωινός Τύπος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου