Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014

Διαχείριση του χρόνου και άτομα με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού.

Πολλά παιδιά και έφηβοι με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού δυσκολεύονται να μείνουν οργανωμένοι και να διαχειριστούν σωστά το χρόνο τους. Σήμερα πλέον έχουμε στη διάθεσή μας μια πληθώρα βοηθημάτων που μπορούν να είναι από τα πιο απλά πχ προγράμματα κατασκευασμένα με κάρτες και velcro μέχρι ηλεκτρονικά βοηθήματα – ηλεκτρονικό προσωπικό βοηθό (PDA), που μπορούν να βοηθήσουν το άτομο να οργανώσει εύκολα και αποτελεσματικά τον χρόνο του. 

Δείτε πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας στο συγκεκριμένο τομέα:

- Σπάστε τη μέρα σε χρονικές περιόδους και αντιστοιχίστε κάθε μια από αυτές με μια δραστηριότητα. Πχ 8:00 -15:00 σχολείο, 15:00- 16:00 φαγητό, 16:00- 17:00 διάβασμα, 17:00- 18:00 βοήθεια στην προετοιμασία του δείπνου κοκ. Σπάζοντας τη μέρα και τις δραστηριότητες σε μέρη βοηθάτε το παιδί να μένει οργανωμένο και να μην νιώθει μεγάλη πίεση. 

- Δημιουργήστε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων: Βοηθήστε το παιδί σας να κάνει μια λίστα με όλα όσα πρέπει να θέλει να κάνει, συμπεριλαμβανομένου του διαβάσματος για το σχολείο, των εργασιών του σπιτιού, των ραντεβού, των δραστηριοτήτων για διασκέδαση και χαλάρωση. Αφού εξοικειωθεί το παιδί με την διαδικασία, αφήστε το να φτιάχνει μόνο του και να ελέγχει την πρόοδό του (αυτοέλεγχος). 

- Χρησιμοποιήστε ένα organizer (ημερολόγιο): αυτό μπορεί να είναι είτε ένα κλασσικό ημερολόγιο από χαρτί, είτε ένα ηλεκτρονικό organizer. Το ηλεκτρονικό organizer είναι ιδανικό για τα άτομα που λατρεύουν την τεχνολογία, καθώς μπορεί να τους διδάξει με ευχάριστο τρόπο την οργάνωση και τον προγραμματισμό. Τα περισσότερα παρόμοια τεχνολογικά βοηθήματα έχουν ημερολόγια και λίστες υποχρεώσεων και επιθυμιών, με δυνατότητα ηχητικής και οπτικής υπενθύμμισης όταν πρέπει το παιδί να αρχίσει να κάνει κάτι. Δείξτε στο παιδί σας πώς μπορεί να χρησιμοποιεί ένα organizer. Καθιερώστε κάθε βράδυ λίγη ώρα για να κάνετε μαζί με το παιδί τον προγραμματισμό της επόμενης ημέρας. 

Η ικανότητα διαχείρισης του χρόνου και οργάνωσης των δραστηριοτήτων είναι θεμελιώδης για τη σύγχρονη ζωή και καθιστά δυνατό το πέρασμα από του ατόμου με Διαταραχή στο Φάσμα του Αυτισμού από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή. 

Πηγή: Life Journey Through Autism: A Guide for Transition to Adulthood, 2006, Organization for Autism Research. 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική παιδαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου